"Vladimír Lich jednal jako sólový hráč, některé věci s představenstvem vůbec nekonzultoval, neinformoval nás," kritizuje svého předchůdce dočasná ředitelka Dopravního podniku hlavního města Prahy Magdalena Češková.

"Proti změnám, které chtěl pan Lich v dopravním podniku nastavit, nic nemám. Když mi ale hoří za patami koudel, nemůžu plánovat, co budu dělat za rok, nejdřív přece musím tu koudel uhasit," vysvětluje dále, proč se rozhodla hlasovat pro Lichovo odvolání.

V jiných bodech ale s Lichovou "politikou" vedení podniku souhlasí. Nejen, že podporuje provedení forenzního auditu, ale ponechá si dokonce i jeho tým.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na týden zdarma předplatitelem HN+ i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN+ na týden zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN+ na týden zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Dokážete odhadnout, kdy bude mít pražský dopravní podnik nového generálního ředitele?

Výběrové řízení bychom mohli zvládnout vypsat během měsíce. Potom bude ale samozřejmě nějakou dobu trvat, než se výběr provede, především pokud by byl několikakolový.

Vy sama se výběrového řízení nezúčastníte. Proč?

Chci pro dopravní podnik něco udělat, rozhodně ale nechci stát v čele tak velké společnosti.

Nějakou dobu nicméně v čele DPP stát budete. V čem navážete na svého předchůdce Vladimíra Liche a co budete dělat jinak?

Určité projekty, které Vladimír Lich v dopravním podniku rozjel a které se týkají například analýzy nákupu, zavedení nového cash flow modelu nebo personální politiky, byly nastaveny dobře. Nemám v úmyslu cokoli měnit.

Při této činnosti se ale zapomínalo na nejpalčivější problémy, které je potřeba řešit co nejdříve. Já bych se chtěla zaměřit právě na ně, aby se dopravní podnik nedostal do potíží, třeba do kolize se zákonem o zadávání veřejných zakázek a podobně. Vize, jak to bude v dopravním podniku vypadat za dva roky, bych nechala novému generálnímu řediteli.

Budete nadále spolupracovat s Lichovým týmem?

Momentálně na něm nehodlám nic měnit. Jsou to kvalifikovaní lidé, kteří sem nastupovali plní elánu a přinesli něco nového. Pokud tak budou pracovat pořád, určitě jim dám příležitost ukázat, co v nich je.

Může vás ve vaší práci nějak limitovat to, že necítíte podporu primátora Svobody?

Určitě. Nejvíc mě mrzí, že pan primátor má jen jednostranné informace, které mu předal pan Lich, a o všem, co řekne někdo jiný, tvrdí, že to není pravda.

S vámi osobně nemluvil?

Ne, vůbec.

O situaci v dopravním podniku budou jednat také pražské kluby ODS a TOP 09...

O tom nemám žádné informace, v podstatě ani nevím, že budou jednat. Jestli ale někdo změní orgány společnosti, udělá to čáru přes rozpočet dopravnímu podniku, mně ne.

Proč se s odvoláním Vladimíra Liche tak spěchalo? Nemohlo počkat do dnešního řádného jednání představenstva?

Já jsem si nevymyslela, že zasedání představenstva svolám, konala jsem jen podle usnesení dozorčí rady, které znělo "neprodleně svolat představenstvo a zvolit nového předsedu představenstva". Neprodleně znamená okamžitě, ne tedy za pět dní nebo za týden. A vzhledem k tomu, že dozorčí rada skončila ve středu večer, nejbližší možný termín byl ve čtvrtek.

Vnímáte stejně jako Vladimír Lich, že řada smluv je pro dopravní podnik nevýhodná, například že je nepřípustné, aby uzavíral smlouvy, které nelze vypovědět? 

Na smluvní vztahy, které jsou pro dopravní podnik problematické a které je třeba prověřit, jako je smlouva se společností Cross Point nebo Crowsnest, jsem pana generálního ředitele upozorňovala já sama. Je potřeba se s tím co nejdříve vypořádat a zahájit jednání s těmito společnostmi, abychom věděli, jestli vůbec mají vůli udělat ve smluvním vztahu nějaký ústupek. Určitě v tom budu pokračovat.

Je pravda, že Dopravní podnik hlavního města Prahy platí za obrazovky v metru?

Ano, platí licenční poplatky.

A to je v pořádku? Neměli by spíš provozovatelé obrazovek platit vám?

Vnímám, že je to pro dopravní podnik nevýhodné a pravděpodobně i předražené. V autorském zákoně se ale neorientuji, nechala bych to proto na posouzení právníků. Domnívám se nicméně, že je to náklad, který dopravní podnik velmi zatěžuje a bylo by dobré ho eliminovat.

Jaké dokumenty si z dopravního podniku v pátek odnesla protikorupční policie?

Ve většině případů se týkaly mediálně kritizovaných kauz, například SMS jízdenek, prodejních míst v metru nebo právě obrazovek v metru.

Myslíte si, že páteční policejní zásah a události posledních dní mohou dopravnímu podniku zkomplikovat uzavírání nových smluv?

To si netroufám odhadnout, byla bych ale velmi ráda, kdyby to tak nebylo. Chápu, že dopravní podnik teď musí být v očích veřejnosti společností, kde peníze mizí černou dírou a kde pracují samí darebáci. Chtěla bych ale upozornit na to, že až na pár výjimek, které tady už nejsou, jsou to poctiví lidé.