Dopravní podnik hlavního města musí znovu posoudit nabídky na zhotovení druhé části nové trasy metra D v úseku Olbrachtova – Nové Dvory. Rozhodl o tom předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna. Je tak zřejmé, že dokončení linky, která má spojit stanici Pankrác s Písnicí na jihovýchodním okraji metropole, se opět odsouvá. Ve svém posledním harmonogramu přitom pražský dopravní podnik předpokládal, že první úsek Pankrác – Nové Dvory bude zprovozněn do počátku roku 2032.

 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.
 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.

O kolik se uvedeným rozhodnutím zprovoznění metra D opozdí, dopravní podnik neuvedl. Jeho představitelé i politici zodpovědní za dopravu v metropoli přitom opakovaně slibovali dokončení metra D do osmi let. Například v roce 2015 podnik tvrdil, že je reálný termín zprovoznění první části v roce 2023, v roce 2021 v rozhovoru pro HN tehdejší ředitel Petr Witowski sliboval rok 2029.

 „Další etapa metra D se nezačne stavět dřív než za několik let, vývoj Prahy se nejenže zastavil, ale doslova vrátil o několik let zpátky,“ reagoval na síti X předseda Prahy sobě Adam Scheinherr, který byl v letech 2018 až 2023 náměstkem primátora pro dopravu. 

Dopravní podnik jako vítěze vybral s nabídkou 30 miliard korun loni v srpnu  konsorcium Subterra a Hochtief. A to až napodruhé, poté co proti tomu už jednou zasáhl Úřad pro ochranu hospodářské soutěže a vítězství obou firem zrušil. O dvě miliardy méně požadovalo sdružení firem Porr, Vinci a Marti (PVM), které ovšem dopravní podnik vyloučil pro nesplnění podmínek soutěže. Třetí pak byl v soutěži s nabídkou ve výši 30,7 miliardy Strabag.

Jak konsorcium PVM, tak Strabag soutěž napadly. Namítaly zejména to, že klíčoví členové vítězného uchazeče lhali o svých profesních zkušenostech – vymysleli si stavby, s nimž podle svého tvrzení měli zkušenosti. Právě zkušenost s konkrétními druhy staveb byla přitom jednou z podmínek pro úspěch v soutěži.

Mlsna jim svým rozhodnutím dal nyní za pravdu. „V rámci dílčího hodnoticího kritéria ‚zkušenosti vybraných členů odborného personálu dodavatele‘ přidělil vybranému dodavateli body za zkušenost členů týmu (stavbyvedoucí a zástupce stavbyvedoucího), přestože neměl doloženo, že členové odborného personálu zadavatelem požadovanou zkušenost na tvrzených veřejných zakázkách skutečně získali,“ konstatoval ÚOHS v rozhodnutí.

Dopravní podnik současně podle antimonopolního úřadu nedodržel zásadu rovného zacházení s uchazeči, když Strabag nevyzval k objasnění a doplnění informací či dokladů týkajících se zkušeností klíčových členů týmu, zatímco představitelé Hochtiefu a Subterry tuto možnost opakovaně dostali.

35 let s metrem D

1990 – První konkrétnější plány říkají, že metro D má mít deset stanic a vést ze stanice Náměstí Míru do Písnice, a to v roce 2003.

2006 – Trasa se dostává do územního plánu, stavba má začít v roce 2010 a hotovo má být do roku 2018.

Listopad 2011 – Primátor Bohuslav Svoboda (ODS) oznamuje, že město nemá na déčko peníze, vzniká odlehčenější a levnější varianta.

Listopad 2013 – Vychází najevo, že všechna povolení jsou na starou variantu a musela by být nová územní rozhodnutí i EIA (vyhodnocení vlivů na životní prostředí). Město se vrací k původní variantě, hotovo má být v roce 2022.

Srpen 2015 – Soud na popud majitelů pozemků zrušil jednu ze změn územního plánu nutných pro stavbu metra. Vychází najevo, že Praha nemá zajištěné všechny pozemky pro stavbu.

Květen 2017 – Dopravní podnik oznamuje, že stavbu rozdělí na tři části a začne stavbou přestupní stanice Pankrác a kilometrového úseku ke stanici Olbrachtova, který chce stihnout do roku 2022 kvůli evropským dotacím.

Únor 2018 – Kvůli urychlení stavby a výkupu pozemků chce dopravní podnik založit společný podnik s developerem, za kterého si následně vybral Pentu. Kvůli protestu části koalice z toho ale nakonec sešlo.

Leden 2019 – Nový ředitel dopravního podniku Petr Witowski oznamuje, že metro D bude do konce roku 2027.

Květen 2020 – Dopravní podnik vybírá konsorcium pěti firem ke stavbě prvního úseku metra, antimonopolní úřad mu ale po protestu neúspěšné Eurovie zakazuje podepsat smlouvu. Zákaz ruší až koncem června 2021.

Duben 2022 – Začíná stavba prvního úseku mezi stanicemi Pankrác–Olbrachtova za vysoutěženou cenu 14,5 miliardy korun. Dopravní podnik oznamuje zprovoznění první poloviny trasy, čítající pět stanic, na přelomu let 2029 a 2030.

Březen 2023 – Měl být vybraný vítěz druhé etapy s původně odhadovanou cenou 24,63 miliardy korun. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ale uzavření smlouvy zakázal do doby, než rozhodne o námitkách, které podala společnost Metrostav DIZ.

Srpen 2024 – Dopravní podnik vybírá jako vítěze sdružení Subterra a Hochtief, jež nabídla, že úsek Olbrachtova – Nové Dvory postaví za 30 miliard. Dva neúspěšní uchazeči Strabag a sdružení PVM (Porr, Vinci, Marti) ale podávají námitku k ÚOHS. Ten v lednu 2025 rozhodnutí o výběru nejlepšího uchazeče ruší a jeho verdikt po dvou měsících potvrzuje i předseda úřadu Petr Mlsna, který rozhodl, že dopravní podnik musí nabídky posoudit znovu.

Dopravní podnik oznámil, že bude verdikt respektovat. „DPP znovu posoudí všechny kvalifikace a reference obou zbylých uchazečů a znovu rozhodne,“ řekl jeho mluvčí Daniel Šabík. Pokud se nový výběr podaří uskutečnit do konce letošního roku a nikdo se neodvolá, tak by se termín otevření do počátku roku 2032 mohl stihnout.

Ještě v roce 2021 předpokládal dopravní podnik začátek stavebních prací na úseku Olbrachtova – Nové Dvory v říjnu 2023, poslední aktualizovaný harmonogram z počátku tohoto roku bylo první čtvrtletí 2026. I ten je po novém rozhodnutí nereálný.

Jak navíc Šabík upozornil, u ÚOHS ještě leží žaloba konsorcia PVM proti jeho vyloučení ze soutěže o zakázku. „Bez pravomocného rozhodnutí antimonopolního úřadu v tomto řízení DPP nebude moci uzavřít smlouvu s vítězných uchazečem a začít stavět druhý úsek metra D,“ uvedl.

Čtvrtá linka pražského metra se plánuje už třicet let. Má vést z Pankráce do Písnice a její poslední odhadovaná cena byla zhruba sto miliard korun. Kvůli urychlení a plynulejšímu čerpání peněz se následně rozhodlo o rozdělení na tři etapy: první je přestupní uzel na Pankráci a úsek do stanice Olbrachtova, které se již staví. Druhá etapa pak je úsek Olbrachtova, Nádraží Krč, Nemocnice Krč a Nové Dvory. Právě o tu v nynějším rozhodnutí jde. Třetí etapa z Nových Dvorů do Depa Písnice se zatím připravuje, dopravní podnik stále ještě nemá zajištěny všechny pozemky. Právě první dva úseky mají být jako první otevřeny společně.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist