Světoznámý dánský architekt Jan Gehl se zaměřuje na urbanismus a zlepšování kvality života ve městech. Své rady předává i Praze. Jeho klíčovou tezí je podpora chodců a cyklistů namísto automobilové dopravy. Podle něj se zejména v tomto ohledu rozvoj Prahy zasekl v 90. letech. „Máte zde více aut na 1000 obyvatel než v mnoha jiných městech. Je velmi patrné, že máte raději auta než lidi,“ tvrdí.

„Praha není moderním městem. Sice s tím bojujete, ale tempo není tak vysoké jako v jiných městech, kde jsou ochotni bojovat více proti klimatickým výzvám i výzvám současnosti, jako je například stárnoucí populace,“ říká Gehl a upozorňuje, že poprvé v historii lidstva tvoří až pětinu obyvatelstva měst senioři. „A co může město udělat, aby lidem poskytlo šťastné stáří? Zatím jsme o tom nikdo nepřemýšleli, ale je to jedna z hlavních výzev a musíme jí přizpůsobovat urbanismus,“ vysvětluje.

Za příklad moderní metropole dává Kodaň, kde sám působí. „Tam je velmi rozšířený princip souvislých chodníků a cyklostezek. To znamená, že když vedlejší ulice ústí do hlavní, vždy musí auto zastavit a dát přednost chodcům a cyklistům, protože ji protíná chodník či cyklostezka,“ popisuje dánský architekt.

Tento princip se zamlouvá i jeho vnučkám, protože cestou do školy už nemusí přecházet ulice. „Je to malý kousek humanizujícího prostoru města, mohou ho využívat i vozíčkáři či rodiče s kočárky," říká. „Není součástí lidských práv, že by každý měl mít auto. A ani to, že mají mít auta ve městě přednost,“ doplňuje.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist