Tramvaje z pražské Vinohradské třídy pojedou v budoucnu od Národního muzea ke Státní opeře, přes magistrálu a dále k hlavnímu nádraží a do Bolzanovy. Trasu ve čtvrtek schválili pražští zastupitelé. Svým rozhodnutím variantu zařadili do návrhu změny územního plánu nutné pro stavbu trati. Kdy koleje k nádraží povedou, není nyní jasné. Praha kromě této trasy chystá prodloužení trati z Vinohradské na Václavské náměstí.
"Tak, jak je trasa navržena, dává smysl z hlediska tramvajové sítě a nádraží a je to kompromis pro budoucí podobu parku," řekl na jednání zastupitelů náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě).
Institut plánování a rozvoje (IPR) v minulosti připravil několik variant vedení trasy. Nakonec vybral spolu s magistrátem trasu kolem Státní opery, odkud měla původně vést přes magistrálu a přes park ve Vrchlického sadech. Památkářům se to ale nelíbilo a ministerstvo kultury sady označilo za významný promenádní park. Nově tak bylo rozhodnuto, že před budovu nádraží zamíří z Washingtonovy ulice. Právě tuto upravenou variantu ve čtvrtek zastupitelé schválili.
Ve čtvrteční diskusi se zastupitel a starosta Běchovic Ondřej Martan (ODS) dotazoval, zda trať splní hlukové limity a jestli tramvaje projedou ostrým obloukem k nádraží po překonání magistrály. Scheinherr řekl, že byl problém hluku řešen s odborníky a trať splní všechny limity. Stejně tak prý nebude problém ani s projetím oblouku. "V Praze máme i ostřejší," řekl.
Návrat tramvají na Václavské náměstí se komplikuje. Hřibovy plány může stopnout nová koalice na Praze 1
Kdy by mohla být trasa postavena, zatím není jasné. Město nyní zpracovává změnu územního plánu, neboť území před nádražím je v něm vedeno jako park. Změnu musí v budoucnu projednat a schválit mimo jiné pražští radní a zastupitelé. Dopravní podnik (DPP) navíc musí vybudovat napojení trati z Vinohradské na nově položené koleje mezi budovou Národního muzea a bývalým Federálním shromážděním.
Současné vedení hlavního města chce rovněž stavět trať z Vinohradské třídy přes Václavské náměstí a napojit ji na koleje spojující Vodičkovu a Jindřišskou ulici. Pro tuto stavbu nepotřebuje změnu územního plánu. Musí to ale kromě stavby samotné trati vyměnit desky pod vozovkou u stanice metra A Muzeum. Stavba by měla začít v roce 2022.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist