Hlavní město plánuje od října příštího roku zakázat topení uhlím, uhelnými briketami a koksem v kamnech a v kotlích, které spadají do nejnižších dvou emisních tříd z pěti možných. Návrh městské vyhlášky v pondělí schválili radní, musí ho ještě odsouhlasit zastupitelstvo. Kotle emisní třídy jedna a dva se od roku 2014 nesmí prodávat, od září roku 2022 bude jejich provoz zakázán v celé republice. Magistrát odhaduje, že je v Praze využívají stovky domácností.
Na výměnu starých kotlů mohou lidé do příštího roku získat finanční podporu z evropských fondů v rámci tzv. kotlíkových dotací. V případě schválení zastupitelstvem by pražské omezení začalo platit za více než rok, což má dát majitelům nevyhovujících zdrojů vytápění čas k tomu je za zvýhodněných podmínek vyměnit.
Praha je podle informací magistrátu zasažena nadlimitními hodnotami škodlivin v ovzduší na 69 procentech území. Hlavními látkami, kterým Pražané a jejich zdraví čelí, jsou benzo(a)pyren, oxid dusičitý a drobné prachové částice PM10.
Nejvíce škodlivin má na svědomí doprava, spalování tuhých paliv v domácnostech nicméně produkuje podle magistrátu přes 90 procent emisí benzo(a)pyrenu, což se dá odvodit z faktu, že situace je nejhorší v místech, kde převažuje lokální vytápění. Podle schváleného dokumentu je kvalita ovzduší nejhorší v zimních měsících, zejména v lednu až březnu.
V těchto obdobích Český hydrometeorologický ústav poměrně často v metropoli vyhlašuje tzv. smogové situace. V takovém případě bude podle návrhu vyhlášky platit další omezení - domácnosti budou moci topit pouze ve zdrojích tepla, které slouží jako hlavní vytápění. Nebude tak možné si třeba zapálit navíc oheň v krbu, a to bez ohledu na použité palivo. V případě schválení by toto pravidlo mělo začít platit už v této topné sezoně.
Ve snaze bojovat se znečištěním ovzduší radní před časem schválili také zavedení MHD zdarma v době smogových situací, které má motivovat lidi k využití veřejné dopravy místo přepravy automobily.
Náměstek primátora Petr Hlubuček (STAN), který má v gesci životní prostředí, minulý týden také uvedl, že město chce do pěti let zavést mýtný systém zpoplatňující vjezd automobilů. Další zástupci pražské koalice poté nicméně jeho vyjádření zmírnili s tím, že zásadní je nejprve dokončit vnější a případně i vnitřní okruh. Kriticky se k plánu vyjádřili i zástupci Středočeského kraje a ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO).
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist