To, že se v Česku staví dálnice oproti okolním zemím neúměrně dlouho a draze, je známý fakt. Všechny vlády zároveň pravidelně slibují, že s tím něco udělají a situaci zlepší. Výjimkami nejsou ani současný premiér Andrej Babiš (ANO) a ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO). Druhý jmenovaný proto letos na začátku května dosadil do funkce šéfa Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Pavola Kováčika, který má dlouholeté zkušenosti z působení ve stavebních firmách i ve slovenské obdobě ŘSD - Národní dálniční společnosti - a který měl výstavbu českých dálnic zrychlit.
Neuplynuly ale ani tři měsíce a už v červenci ministerstvo dopravy v tiskové zprávě bez dalších podrobností oznámilo, že muž, který se měl postarat o rychlé rozrůstání dálniční sítě, požádal o uvolnění z funkce ze zdravotních důvodů a ministr mu vyhověl. Jak teď ale Kováčik přiznává v rozhovoru pro HN, jeho náhlý odchod měl trochu jiný důvod. Přestal si prý rozumět s ministrem Kremlíkem. Spory měli mimo jiné kvůli započaté reorganizaci ŘSD. Kováčik tvrdí, že špatně fungující ředitelství dálnic, bez vlastních odborníků, je jedním z důvodů, proč v Česku příprava výstavby dálnic trvá nebývale dlouho - v průměru 13 let.
HN: Proč jste na konci července z ŘSD odešel? Oficiálně to bylo ministerstvem vysvětleno tak, že jste o vlastní vůli rezignoval ze zdravotních důvodů.
Řeknu to takto: Cítil jsem, že jsem ztratil podporu od pana ministra v realizaci důležitých kroků, na kterých jsme se dříve domluvili. Cíle jsme měli sice totožné, ale začaly se lišit naše pohledy, jak se k těmto cílům dopracovat. Podpora mých kroků slábla, ztratil jsem i prostor věnovat se rodině a začaly se u mě objevovat zdravotní potíže. Proto jsem reálně vyhodnotil situaci a rozhodl se rezignovat.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.