Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil výběrové řízení na osobní i policejní auta pro ministerstvo vnitra za 2,25 miliardy korun. Podmínky tendru podle něj zvýhodňovaly dodavatele Škoda Auto. Ministerstvo v důsledku toho tendr zrušilo.

Ministr Jan Hamáček (ČSSD) na Twitteru rozhodnutí ÚOHS kritizoval a uvedl, že zvažuje právní kroky. Policie podle něj nová auta potřebuje. "Antimonopolní úřad zrušil výběrové řízení na automobily pro policii a nestalo se tak poprvé. Policisté jezdí v autech, která dávno měla být vyřazena z provozu," napsal Hamáček.

Policejní prezident Jan Švejdar na Twitteru uvedl, že rozhodnutí nerozumí. "Obrovská komplikace a přímé ohrožení výkonu služby... to znamená pro policii rozhodnutí antimonopolního úřadu. Je nehorázné, že ačkoliv Policie ČR splnila všechny podmínky pro vypsání veřejné zakázky, je celá věc opět na začátku," napsal.

Vítěz zrušeného výběrového řízení Škoda Auto měl s resortem uzavřít rámcovou dohodu na dodávku osobních aut v policejním i běžném provedení na roky 2018–2021. Předpokládaná hodnota zakázky byla 2,25 miliardy korun.

"Škoda se neztotožňuje se závěry a rozhodnutím antimonopolního úřadu. Jsme toho názoru, že výběrové řízení ministerstva, včetně technické specifikace a zadávací dokumentace, bylo v souladu se zákonem o veřejných zakázkách. V tuto chvíli připravujeme další právní kroky a využijeme všech dostupných právních prostředků tak, aby byla celá záležitost řádně prošetřena," napsal HN tiskový mluvčí automobilky Škoda Vítězslav Pelc.

Škoda má podle Pelce nadále zájem zúčastnit se každého transparentního zadávacího řízení na dodávku osobních automobilů, a to za předpokladu, že je schopna nabídnout adekvátní vůz podle technické specifikace a zadávací dokumentace.

Úřad se výběrovým řízením začal zabývat letos v lednu a v březnu rozhodl o zrušení zadávacího řízení a zakázal ministerstvu s vítězem tendru uzavřít smlouvu až do skončení správního řízení na ÚOHS.

Auta dodává hlavně Škoda

Škoda Auto je dlouhodobě největším dodavatelem automobilů pro českou policii, která od ní za poslední čtvrtstoletí odebrala na 18 000 vozů.

Největší jednotlivou zakázkou bylo pořízení až 3500 aut v roce 2008 za zhruba 1,5 miliardy korun, uskutečnila se za úřadování ministra vnitra Ivana Langera (ODS). Pozdější nákupy byly menší, což někteří policisté kritizovali kvůli pomalému nahrazování vysloužilé techniky.

Vedle mladoboleslavské automobilky je nejvýraznějším dodavatelem policejních vozů její rival Hyundai. Korejská firma poprvé výrazněji uspěla před čtyřmi lety v tendru na automobily do lehce a těžce přístupných oblastí. Hyundai tehdy zvítězil s modelem ix35 vyráběným v továrně v Nošovicích. Zakázka na 150 vozů vyšla na 73 milionů korun bez daně z přidané hodnoty.

Technické podmínky tendru totiž byly podle ÚOHS stanoveny diskriminačně. Jako problematické viděl omezení provedení automobilu na typy sedan a hatchback, požadavek na pětidvéřovou karoserii i stanovení minimálních rozměrů interiéru vozů.

"Kombinace těchto požadavků ve svém důsledku vede k bezdůvodné konkurenční výhodě dodavatele Škoda Auto," uvedl úřad v rozhodnutí.

Ministerstvo již dříve argumentovalo tím, že "pro požadavek na minimální vnitřní rozměry jsou jednoznačné důvody, když poptávaná vozidla nebudou využívána pouze dvěma osobami, ale musí umožnit převoz minimálně čtyř policistů v plné výzbroji a výstroji, přičemž je nutné počítat i s rozměrnějšími osobami, jež u Policie ČR slouží, a s garancí alespoň minimálního pohodlí a možností ovládat vysílačku či notebook."

Konkrétní rozměry kufru zase ministerstvo požaduje kvůli velikosti a množství vybavení, které policisté obvykle vozí.

Úřad ale kritizuje to, že parametry platily pro auta všech 58 orgánů či institucí včetně například Moravského zemského archivu, ne jen pro policejní vozy.

Úřad proto oslovil ostatní dodavatele aut s tím, zda by splnili všechny požadavky tendru. Jedenáct odpovědělo, že ne, jeden (BMW) na dotaz jasně neodpověděl.

V rozhodnutí antimonopolního úřadu dále stojí, že se do tendru přihlásili dva účastníci – vedle Škody Auto také automobilka Hyundai. Ta byla však vyřazena na základě toho, že zakázku podala o 18 sekund později než byla lhůta.

"Nabídka podaná navrhovatelem (Hyundai, pozn. red.) byla zadavatelem shledána jako podaná opožděně, neboť byla vložena do systému Národního elektronického nástroje dne 5. 6. 2018 v 10:00:18 hod., přičemž lhůta pro podání nabídek uplynula dne 5. 6. 2018 v 10:00:00 hod.," stojí v rozhodnutí úřadu. Právě na základě stížnosti Hyundai začal antimonopolní úřad věc řešit. 

Ministerstvo proti rozhodnutí antimonopolního úřadu zrušit výběrové řízení podalo rozklad předsedovi úřadu Petru Rafajovi, ten ale rozhodnutí prvního stupně potvrdil a rozklad zamítl. Ministerstvo následně tendr zrušilo a nové výběrové řízení připravuje.

"Předpokládáme vyhlášení nového zadávacího řízení na pořízení služebních automobilů pro Policii ČR, jehož výsledkem by mělo být uzavření rámcové dohody na dodávky osobních vozidel v policejní úpravě s pohonem 4x2," řekl tiskový mluvčí ministerstva vnitra Ondřej Krátoška.

ÚOHS zastavil loni v prosinci i předchozí tendr na nákup policejních aut, tentokrát s pohonem 4x4. Hodnota této zakázky měla být přibližně 250 milionů. Důvodem byly, stejně jako v současném případě, diskriminační technické podmínky tendru, jež zvýhodňovaly Škodu Auto.

"Ministerstvo vnitra již vyhlásilo novou zakázku na určitý segment služebních automobilů pro Policii ČR, jehož výsledkem by mělo být uzavření rámcové dohody s vybraným uchazečem. Současně připravuje specifikaci další zakázky na služební dopravní prostředky jak v civilním provedení, tak i pro Policii ČR," uvedl Krátoška.

Boj Škody a Hyundai

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zasáhl proti výběrovým řízením na automobily, které vypsalo ministerstvo vnitra, již v minulosti. Stížnosti kvůli největším zakázkám, jejichž objem se pohybuje ve stovkách automobilů a hodnota ve stovkách milionů korun, v poslední době podávaly například mladoboleslavská Škoda Auto nebo firma Hyundai Motor Czech, která vyrábí část vozů v Nošovicích.

Naposledy loni v prosinci zrušil tendr na osobní automobily pro policii a hasičský sbor. Mělo jít o zhruba 500 vozů s náhonem na všechna čtyři kola za 250 milionů korun. Požadavky stanovené ministerstvem vnitra v červenci 2017 zvýhodňovaly podle úřadu Škodu Auto před jinými uchazeči. Podnět k zahájení správního řízení podal Hyundai, který kritizoval například požadavek na vyhřívané čelní sklo, typické podle něj pro vozy Škoda.

Škoda se naopak před dvěma lety snažila napadnout výběrové řízení na dodávku 616 aut za necelých 280 milionů korun, ve kterém zvítězila společnost Hyundai Motor Czech. ÚOHS ale stížnost na nesplnění technického zadání i údajně mimořádně nízkou cenu z formálních důvodů zamítl.

Hyundai ale podle informací tisku nakonec dodal jen necelou stovku aut a poté resort vypsal nyní zrušený tendr.

O nutnosti vyměnit velkou část vozového parku mluvil loni na jaře tehdejší policejní prezident Tomáš Tuhý, podle jehož slov by bylo potřeba nahradit polovinu ze zhruba 10 000 automobilů, které policie používá. Ojetá auta, která mají být vyměněna, mají často najeto přes 250 000 kilometrů nebo policistům slouží přes šest let.