Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí uložil pokutu 40 tisíc korun nakladatelství Olympia za propagaci knihy Miloše Zemana v době předvolební kampaně. Nakladatelství odmítlo, že by propagace knihy byla součástí kampaně. V pondělí to uvedl server iRozhlas.cz. Prezidentův mluvčí Jiří Ovčáček označil přístup úřadu za mimořádně podivný.

Podle dohledového úřadu nakladatel pochybil. "Usoudili jsme, že následek přestupku byl závažný, protože vydavatelství vedlo masivní propagaci knihy, která v sobě zahrnovala i propagaci kandidáta Zemana," uvedl serveru za úřad kontrolor Jan Outlý.

Billboardy podle něj měly nést informaci o zadavateli a zpracovateli reklamy, vydavatelství se navíc mělo u dohledového úřadu registrovat jako takzvaná třetí osoba. "Je více než pravděpodobné, že náklady na billboardovou kampaň o hodně překročily limit, který by vydavatelství mělo, kdyby se řádně registrovalo jako třetí osoba. Což by byl jeden milion korun," popsal dále.

Ředitel a spolumajitel Olympie Karel Hejna sankci serveru potvrdil. Nakladatelství podle něj nyní zváží, zda se bude proti sankci bránit. Odmítá však, že by propagace knihy byla součástí předvolební kampaně. "Pořád si myslím, že to není pravda. To by nás museli pokutovat i za předcházející billboard. Ty dva se od sebe zas tak nelišily. Takže zvažujeme, že se odvoláme," řekl Hejna.

Zemanův mluvčí na twitteru uvedl, že přístup dohledového úřadu pro politické strany považuje "od počátku za mimořádně podivný". "Osobně se domnívám, že je politicky motivovaný," napsal.

První díl sebraných rozhovorů s prezidentem Milošem Zemanem vyšel v roce 2016, druhá část loni na podzim, tedy v době předvolení kampaně. Publikaci doprovázela masivní billboardová propagace.

Nakladatelství hrozila pokuta od 10 do 100 tisíc korun. Proti pokutě formou příkazu může nakladatelství do osmi dní podat odpor. Pokud tak učiní, kontrolní orgán posuzuje věc v klasickém správním řízení.