Emil Boček, poslední žijící český letec sloužící v Britském královském letectvu za druhé světové války, v úterý pokřtil knihu s názvem Strach jsem si nepřipouštěl, která vypráví jeho životní příběh. Vyšla k jeho únorovým 95. narozeninám. Boček v kapitulní síni brněnské Vojenské nemocnice prohlásil, že knihu v den svých narozenin dočetl a je to věrně zapsané vyprávění. S chutí vzpomínal, jak se třikrát narodil, a vtipkoval, jak se jednou vrátil z Bruselu na domovské letiště, kde už ho považovali za mrtvého.
Boček sloužil nejprve jako mechanik u 312. stíhací perutě a v závěru války od října 1944 se stal pilotem-stíhačem u 310. stíhací perutě. Z domova odešel tajně v 16 letech v roce 1939. Dostal se do Bejrútu a zúčastnil se bojů ve Francii v létě 1940. V září téhož roku ve Velké Británii absolvoval pilotní výcvik a byl přijat k Royal Air Force. Další výcvik prodělal v Kanadě a do konce války měl na kontě 26 operačních letů. Z letectva odešel v roce 1946.
Po válce si otevřel opravnu motocyklů a opravoval je i po únorovém převratu. Od roku 1958 dělal soustružníka ve Výzkumném ústavu Československé akademie věd. O jeho životě vznikl v roce 2012 film Nezlomní, v roce 2010 dostal od prezidenta Václava Klause Řád Bílého lva. Narodil se v brněnské městské části Tuřany a nyní žije v Bystrci, která po něm předloni pojmenovala jednu z nových tramvají.
Boček na křtu mimo jiné prohlásil, že je obyčejný člověk. "Nechtěl jsem, aby se o mně někde psalo, ale když už to někdo napsal, já za to nemůžu," prohlásil. Autorem knihy je historik Jiří Plachý a vydavatelem brněnské nakladatelství Jota.
V krátké řeči Boček připomněl, jak se třikrát narodil. "Poprvé to bylo normálně. Podruhé jsem měl po startu havárii, což obyčejně končí smrtí, a já z toho vyšel dobře. A jednou jsem se vracel kvůli poruše motoru a už jsem myslel, že budu skákat do (Lamanšského) kanálu, ale v listopadu se mi nechtělo do studené vody," usmíval se Boček. Motor letadla nechtěl naskočit, tak ještě chvíli čekal na příhodnější příležitost vyskočit, až motor nakonec chytil a trochu fungoval. "Doletěl jsem až na letiště. V hangáru na nic nepřišli, ale vrchní mechanik propíchl benzinový filtr a vyvalilo se z něj bahno," popsal Boček.
Vyprávěl také o své domnělé smrti, když přistál na letišti v Bruselu a měl se okamžitě hlásit na řídicí věži, aby o něm letiště podalo zprávu na jeho domovské letiště v Anglii. Jenže mu praskla pneumatika, odtáhli ho traktorem a na věž se nedostal. A na novou pneumatiku musel čekat tři dny. "Tak jsme si tam debužírovali, a když jsem se vrátil, tak se všichni divili, co tam dělám, že už mě prohlásili za mrtvého, protože jsem se nehlásil," vyprávěl Boček. "Válku přežil, kdo měl štěstí. A já ho tedy asi měl," dodal.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist