Řidiči osobních aut budou od Nového roku jezdit zdarma na 111 kilometrech dálnic, za jejichž využívání dnes musí zaplatit. V úterý to oznámil ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

"Poplatky za dálnice se přitom zvyšovat nebudou, zůstávají stejné," řekl Ťok.

Nově se nebude muset platit na jedenácti úsecích. Jde o obchvaty měst nebo úseky, přes které vedou silnice prvních tříd. Například o vjezdy do Prahy a část Pražského okruhu, dálnice kolem Plzně, Ústí nad Labem, Olomouce či Prostějova. 

"Chceme vyjít vstříc všem místním řidičům, aby se dálnici kvůli poplatku nevyhýbali a zbytečně nejezdili skrze město po silnicích nižších tříd," řekl Ťok.

Na stole má žádosti o podobný krok i z dalších míst Česka, Ťok ale ještě jejich vyjmutí ze zpoplatnění probere s experty. Podle Ťoka se úleva pro motoristy nijak výrazně neodrazí na výběru peněz z dálničních poplatků. 

Nový plán navazuje na první vlnu osvobození od zpoplatnění. Od začátku letošního roku řidiči nemusí platit na 45 kilometrech, kam ještě na konci loňského roku bez dálniční známky nesměli. Jde o čtyři úseky, které lidé využívali jen jako spojku na neplacené silnice: téměř třicetikilometrovou část dálnice D1 u Brna, tříkilometrový úsek na jihočeské D3, sedm kilometrů D6 u Chebu a stejně dlouhý úsek D10 u Mladé Boleslavi.

%insert_attachment[59522200] priloha.html%

"Vůči řidičům není fér, že je nutíme kupovat dálniční známku i tam, kde dálnici de facto jen křižují, ale musí ji na své cestě kolem města použít. Budeme tím také předcházet tomu, že se místní řidiči dálnici kvůli poplatku vyhýbají a jezdí pak skrze město po silnicích nižších tříd," vysvětloval tehdy Ťok své rozhodnutí. A v úterý vše zopakoval.

"Městům se jednoznačně ulevilo a starostové měst, kudy vedla objízdná trasa pro všechny bez dálniční známky, naše kroky hodnotí pozitivně. Současně se potvrdil náš odhad, že nedojde k ekonomické ztrátě. Prodej dálničních kuponů letos naopak roste," řekl Ťok. 

Mapa

Mapa se po rozkliknutí zvětší.

Osobní automobily s hmotností do 3,5 tuny dnes v Česku platí za dálnice prostřednictvím dálničních časově omezených kuponů. Motoristé si mohou koupit buď desetidenní za 310 korun, měsíční za 440 korun nebo roční kupon za 1500, který platí vždy od prosince předchozího roku až do konce ledna roku následujícího.

Kamiony a autobusy pak za použití dálnic platí formou mýtného podle ujeté vzdálenosti.

V Česku je zpoplatněno zhruba 1400 kilometrů dálnic a vybraných silnic první třídy. Ministr Ťok nedávno v rozhovoru pro Hospodářské noviny řekl, že by rád zpoplatnil další zhruba tisícovku kilometrů silnic první třídy, kde se nyní neplatí.

Podle Ťoka jde zejména o ty silnice, které kopírují dálnice a kamiony je využívají jako náhradní trasy a vyhýbají se tak platbě mýtného.

Ťokův záměr je však zatím úplně na začátku a ministerstvo teprve vymýšlí jeho detaily včetně přesného seznamu silnic, kde by se nově mělo platit.

Ťokovi na úterní tiskové konferenci asistoval i šéf hnutí ANO, ministr financí Andrej Babiš. Akce tak připomínala dopředu naplánovanou předvolební líbivou akci pro voliče. "Stále se snažíme pro lidi něco dělat," řekl Babiš.

Související