Titul Zlatý Ámos pro nejoblíbenějšího učitele v Česku získal Jan Flídr ze Základní školy 5. května ve Dvoře Králové nad Labem. U dětí zvítězila Alena Michálková ze ZŠ a MŠ Černovice, která získala korunu pro Dětského Ámose.

Flídr na trůnu vystřídal Hanu Pacíkovou ze střední a vyšší odborné policejní školy v Holešově a ukončil ženskou nadvládu v této anketě, která trvala tři roky. Ámosem sympaťákem v hlasování na internetu se stal Michal Pospíšil ze Základní školy U tenisu v Přerově.

Devětadvacetiletý učitel přírodopisu a chemie začal na Základní škole 5. května ve Dvoře Králové nad Labem učit před třemi lety.

"Je to ocenění naší práce. Strašně si vážím této soutěže, která pedagogy vyzdvihuje, protože v dnešní době se ve společnosti setkáváme spíš s opakem," říká Flídr v reakci na své zvolení Zlatým Ámosem 2016.

Porotě se představil rapovou písní o sobě, své třídě, a škole. Když měl minutu na to, aby publikum něco naučil, spojil obrázek vola a psa, z čehož vznikl vulpes, vulpes, což je latinsky Liška obecná.

Při volné disciplíně sehrál společně se svými žáky scénku přijímání do nebe. Porota složená z Jana Ámose Komenského, svatého Petra, Marie Terezie a čerta rozhodovala o tom, jestli může jít do nebe nebo bude poslán do pekla.
V ní na sebe mimo jiné prozradil, že se zúčasnil soutěže v pojídání knedlíků či že odnaučil některé své žáky pít kolu.

Snažím se děti v hodinách pobavit i něco naučit, říká Zlatý Ámos

"Myslím, že jsem porotu zaujal tím, že naše scénky byly zábavné, a zároveň měly nějakou ideu," říká Flídr. O to stejné se snaží i ve svých hodinách.

"Chci ,aby hodiny byly pro žáky zajímavé, aby to nebylo jen tak, že si tam něco odvykládám a tím to pro mě končí. Snažím se, aby děti odcházely z hodiny pobavené a s nějakými vědomostmi," uvedl krátce po svém vítězství.

Dětem se snaží učivo přiblížit nejrůznějšími rekvizitami, které si do hodin nosí a výklad prokládá různými historkami. "Snažím se, aby si z hodin odnesly něco zajímavého i děti, které třeba tento předmět nebaví. Aby si v něm našli kousek něčeho zajímavého," popisuje svůj recept na úspěch.

K práci učitele ho motivoval jeho vlastní učitel z jaroměřského gymnázia Pavel Šimek. Od svých žáků dostal nominaci na Zlatého Ámose jako vánoční dárek. "Pan učitel je skvělej. Vtipnej, je s ním sranda, naučí. Vysvětlí nám to vtipně, zábavně, takže si to víc zapamatujeme," říká jeho nadšená žačka Natálie Semeniuková.

Z více než pěti desítek nominací do finále postoupili ještě Lenka Fréharová ze ZŠ B. Němcové v Zábřehu, Ivo Hasala ze ZŠ a Gymnázia Vítkov a Zuzana Štočková ze ZŠ Praha-Vinoř. Všichni plnili čtyři úkoly. Museli v jedné minutě představit svou školu, ukázat, jak je znají jejich žáci, za vyučovací minutu něco publikum naučit a ve volné disciplíně prokázat souhru se svými žáky.

Partneři ankety vybírali vítěze doprovodných kategorií pro učitele jednotlivých předmětů. Ministerstvo školství jako nejoblíbenější učitelku českého jazyka zvolilo Barboru Schneiderovou ze ZŠ a MŠ Žalany na Teplicku.

Matematickým Ámosem, kterého vybíralo ministerstvo průmyslu a obchodu, se stal Ondřej Machů z Gymnázia Christiana Dopplera v Praze.Ámosem chemikářem je Miroslav Pražienka ze soukromé školy PORG v Praze a Ámosem fyzikářem Jaroslav Reichl ze Střední průmyslové školy sdělovací techniky.