Čeští motoristé už si nemohou na svá auta dát registrační značku, kde jsou jen samé stejné číslice. Stačilo první úřední ráno v novém roce, během kterého bylo možné zažádat o značky na přání, a řidiči si snadno zapamatovatelné kombinace rozebrali.
"Jeden ze zájemců chtěl hned v osm hodin ráno po otevření přepážek samé osmičky, ale systém nám nahlásil, že tato kombinace je zarezervovaná. Zkoušeli jsme tedy jinou variantu stejných číslic, ale stejně jsme neuspěli. Žadatel si tak musel zvolit jinou kombinaci číslic," řekl Miloslav Váňa, pověřený vedoucí registru vozidel na plzeňském magistrátu.
Značku na přání, jejíž jedna tabulka stojí pět tisíc korun, a náklady na jedno auto tedy vyjdou na deset tisíc, je možné koupit od 1. ledna. Teprve v pondělí si ale mohli lidé přijít se žádostí přímo na přepážku více než dvou stovek úřadů v obcích s rozšířenou působností. Kdo si chtěl vysněnou kombinaci zajistit už během víkendu, musel poslat žádost e-mailem nebo do datové schránky.
"Takový člověk pak měl vyšší pravděpodobnost, že mu nikdo jeho kombinaci nesebere," řekl Dalibor Mozdřeň z odboru dopravně správních činností ostravského magistrátu.
Podle informací z ministerstva dopravy dokonce úředníci na některých místech přišli do práce dříve – už na půl sedmou. To aby začali vyřizovat přednostně právě žádosti podané elektronicky během prvních tří dnů nového roku.
K přepážkám úřadů pak v pondělí ráno na osmou dorazily podle předběžných propočtů tisíce zájemců. V Praze kvůli zvýšenému zájmu dokonce spadl systém, ve kterém úředníci žádosti zpracovávají. Podle Českého rozhlasu Radiožurnál čekalo v hlavním městě na otevření úřadu zhruba šedesát lidí už od časných ranních hodin.
FERRARI1 nebo rafinovaný název firmy
Úředníci, s nimiž hovořily HN, zatím nezaznamenali v žádostech žádné vulgarity. Spíše několik zajímavostí.
V Ostravě si například jednatel firmy nechal vyrobit značku s názvem své firmy. Rafinovaně přitom dodržel podmínku mít na tabulce minimálně jednu číslici. "V názvu firmy má dvě písmena O, tak tam místo nich dal dvě nuly. Na první pohled je to čitelné skutečně jako majitelova společnost," řekl Dalibor Mozdřeň.
Jeho plzeňský kolega Miloslav Váňa se zase setkal s tím, že si majitel luxusního vozu nechá vyrazit na registrační značku název auta. "Bude tam mít FERRARI1," řekl Váňa. Časté jsou podle něj i přezdívky majitelů aut.
Domácí rubriku Hospodářských novin najdete také na Twitteru.
Podle úředníků byl pondělní zvýšený zájem ojedinělý a do budoucna se nedá očekávat, že by motoristů toužících po své unikátní registrační značce rapidně přibývalo. "Toto byli ti první nadšenci, kteří chtěli zejména ty jednoduché číselné kombinace. Už před svátky nám sem volali a ptali se, jak si je zarezervovat. Obrovský zájem v dalších dnech a měsících už nečekáme," řekl plzeňský úředník Miloslav Váňa.
O rok později
O registračních značkách na přání se hovořilo dlouho a měly platit už od začátku loňského roku, nakonec se ale platnost zákona o rok posunula.
Text značky nelze zvolit libovolně – musí být složen z velkých písmen latinky a arabských číslic (musí být obsaženo minimálně jedno) s výjimkou písmen G, CH, O, Q a W. "To kvůli možné záměně písmen," vysvětlil už dříve ministr dopravy Dan Ťok. Zakázaná jsou hanlivá, urážející či rasistická slova.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist