Taxikáři navrhují, aby jejich podnikání upravoval samostatný zákon. Zkoušky z jazyka ani psychotesty by podle nich v něm ani v novele silničního zákona být neměly. Řekl to po jednání pracovní skupiny nad magistrátním návrhem této novely předseda Asociace koncesionářů v taxislužbě (AKT) Karel Holcman.

Pražská primátorka Adriana Krnáčová (ANO) v létě požadovala plošné přezkoušení všech řidičů taxi z jazyka a místopisu, po jednáních a protestní jízdě taxíků Prahou od požadavku ustoupila a bude o něm s taxikáři dál jednat.

"Dohodli jsme se, že do novely zapracujeme zpřísnění nároků na spolehlivost řidiče nebo třeba rozšíření kontrolních orgánů, které budou moci ukládat kauce. Pokud by se novelu podařilo prosadit, mohla by Městská policie nebo úředníci magistrátu trestat nepoctivé taxikáře bez asistence Policie ČR a mohli bychom tak převzít situaci v taxislužbě do vlastních rukou," komentovala výsledky jednání primátorka Krnáčová.

"Není možné stanovit stejná pravidla pro celé Česko. Obec by si měla stanovit vlastní pravidla pro taxislužbu, na tom jsme se shodli," uvedl Holcman. Podle něj jsou právě zkoušky řidičů taxi jediným tématem z novely zákona, na kterém se řidiči s Prahou a ministerstvem dopravy neshodnou.

Testy z jazyka podle něj do zákona nepatří. "Jestliže obec bude chtít, když budu jezdit na letiště, abych znal angličtinu, tak prosím. Ale všeobecně to nastavit nejde," dodal. Případné psychotesty řidičů by zase neměly být v pravomoci obce, ale třeba jako podmínka pro vydání koncese.

Návrh novely silničního zákona obsahuje přísnější podmínky na spolehlivost řidiče, nově se do zákona vkládají i povinnosti a odpovědnost zprostředkovatelů dopravy, tedy dispečinků a provozovatelů mobilních aplikací. Nově by také mělo být možné zadržet řidiči při kontrole jeho průkaz a umožnit úřadům prodej zadrženého vozidla, pokud řidič neuhradí pokutu.

Místo novely, kterou chce Praha především zpřísnit postihy nepoctivých řidičů, ale asociace řidičů navrhuje samostatný zákon. "Ve chvíli, kdy by byl samostatný taxizákon, tak je možné stanovit jednotnou cenu, jako je to v Německu, Rakousku a dalších západních zemích," vysvětlil Holcman.

Právě cena leží řidičům na srdci nejvíc. V současné době je v pražské vyhlášce stanovená maximální povolená cena 28 korun na kilometr, primátorka po jednáních s taxikáři slíbila do konce roku její zvýšení. Stanovení minimální ceny odmítlo ministerstvo financí.

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Podle šéfa pražské dopravní policie Pavla Švrčuly se jednalo i o speciálních registračních značkách pro vozidla taxi. "Když něco řidič provede, tak by se mohla z vozidla promptně odebrat. Vozidlo pak dál nesmí pokračovat v jízdě, za to je i dost vysoká pokuta" řekl Švrčula.

Praha se dlouhodobě potýká s problémy s předraženým jízdným a nedaří se jí vybírat ani pokuty. Pražský magistrát uložil od roku 2002 taxikářům pokuty za 213 milionů korun, vybrat se mu ovšem nepodařilo ani desetinu celkové částky. Nepoctiví taxikáři podle primátorky poškozují pověst nejen Prahy, ale i celé republiky.

Podle podkladů pro radu jsou v metropoli dva tisíce aktivních provozovatelů taxislužeb, přes 4600 evidovaných vozidel a téměř pět a půl tisíce řidičů.