Dálnice D8 přes České středohoří by měla být dokončena v termínu, tedy do konce roku 2016. Řekl to v sobotu předseda vlády Bohuslav Sobotka (ČSSD) po návštěvě místa, kde se na rozestavěnou dálnici na Litoměřicku před dvěma lety sesunul svah.

Dokončení dálnice, kterou stát staví už víc než dvacet let, je podle premiéra prioritou vlády, na zprovoznění klíčové komunikace čeká i sousední Sasko.

Sobotka v sobotu jednal se zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nebo ministrem dopravy Danem Ťokem (za ANO) o druhé fázi sanace sesutého svahu. Podle posledních průzkumů je ale geologicky nestabilní další asi čtyřkilometrový úsek nad rozestavěnou dálnicí.

"Chceme, aby D8 byla v celé trase zprovozněna do konce příštího roku, takto bude vláda postupovat," řekl Sobotka. Dálnice D8 je podle premiéra klíčová i pro sousední Sasko.

"Sasko má velký zájem, aby D8 byla zprovozněna, a já jsem potvrdil plán české vlády zprovoznit ji do konce příštího roku," doplnil Sobotka.

Hlína a kamení zavalily dálnici u Litochovic po vydatných deštích předloni v červnu. Sesuv zavalil rozestavěný úsek dálnice v délce asi 200 metrů. Dělníci v první fázi odtěžili desítky tisíc tun zeminy. Druhá fáze sanace by mohla začít v září. Zabývat se jí bude i vláda.

"Budou to dva návrhy na jednací řízení bez uveřejnění tak, aby se na základě poznatků mohlo pokračovat plynule ve výstavbě a mohlo se pokračovat v odstranění toho závalu," dodal Sobotka.

Jedno řízení se týká právě druhé fáze sanace u Litochovic, druhé řízení aktuálních problémů u Řehlovic na Ústecku.

Podle posledních měření je svah nestabilní nejen v místě sesuvu, problémové jsou další asi čtyři kilometry dálnice. ŘSD proto podle generálního ředitele Jana Kroupy nechá místo posoudit.

"Z pohledu nestability je vidět, že mimo stavbu a zábory jsou vidět plošné sesuvy. My máme strach, aby nešlo opět k nějakému hloubkovému sesuvu," řekl Kroupa. Podle něj jde o úsek od mostu Dobkovičky po portál tunelu Prackovice.

Podle ministra Ťoka přispívá k nestabilitě i provoz lomu Dobkovičky. Ministerstvo dopravy proto bude hledat řešení s báňským úřadem a Ústeckým krajem.

"Bavíme se o tom, že bychom minimálně chtěli utlumit těžbu nebo udělat nějaké kroky v tom povolení tak, aby se situace stabilizovala, aby další nebezpečí nehrozila," řekl Ťok.

Na další problém narazili stavaři u finálního úseku dálnice u Řehlovic. "V rámci vývrtů jsme narazili na uhelné sloje, které mají tu nepříjemnost, že je tam zvodnění. To zvodnění má napjatou tlakovou vodu a my musíme ty sloje odstranit," dodal Kroupa.

Kromě rozestavěné dálnice zavalil utržený svah zhruba dvousetmetrový úsek železniční trati mezi Úpořinami a Chotiměří. Trať se po dohodě Ústeckého kraje a ministerstva dopravy už obnovovat nebude.

Na nevhodně vybranou trasu dálnice dlouhodobě upozorňovali ekologové ze sdružení Děti Země. Podle nich už v roce 2005, kdy se o budoucí dálnici jednalo, varovali geologové na riziko půdních sesuvů.