Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) se začal zabývat podnětem Prahy kvůli kartě Opencard, informoval o tom právníky hlavního města. Vyžádal si také doplňující informace, uvedl v úterý tiskový odbor magistrátu. Hlavní město podalo podnět antimonopolnímu úřadu, protože se domnívá, že firma eMoneyServices (EMS), která je vlastníkem práv k Opencard, mohla zneužít dominantní pozici na trhu. EMS to považuje za absurdní a pochybení odmítá.

Podle pražské primátorky Adriany Krnáčové si EMS vynucuje nepřiměřené cenové podmínky a za údržbu a podporu systému požaduje víc peněz, než stanoví posudek, který si Praha nechala vypracovat. "Jako další forma zneužití dominantního postavení by mohlo být posouzeno podmiňování uzavření smlouvy o údržbě a podpoře systému kartového centra současným vypořádáním jiných právních vztahů," dodala primátorka. 

Antimonopolní úřad však zatím stále čeká na doplnění podrobnějších informací, které si vyžádal, podnět dostal už na konci dubna. "Na základě výsledků předběžného šetření se pak bude rozhodovat o tom, zda se zahájí správní řízení," sdělil mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

Podnět podala Praha podle dřívějších vyjádření primátorky z "preventivních důvodů, protože EMS se několikrát vyjádřila, že by mohla chtít zahájit mezinárodní arbitráž".

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

S projektem Opencard jsou spojeny problematické smlouvy z minulosti. Budoucnost karty, která město stála 1,74 miliardy korun, je zatím stále nejasná. Vedení města dosud neřeklo, kdy a zda by měl projekt skončit. Posudek označil projekt Opencard za nevýhodný a zastaralý a nedoporučil jeho pokračování.

"Podání podnětu považujeme za stejně absurdní jako zavedení papírových kuponů," řekl po podání podnětu k ÚOHS mluvčí EMS Martin Opatrný. Prý jde o snahu odvádět pozornost od skutečných problémů. EMS s městem vede několik soudních sporů kvůli nezaplaceným službám. 

Opencard užívá jako tramvajenku zhruba 1,2 milionu lidí. Několik měsíců mají cestující na výběr mezi Opencard a papírovými kupony. Krnáčová tvrdí, že její tým pracuje na novém otevřeném řešení jízdného.

Související