Čeští osmáci a žáci odpovídajících ročníků víceletých gymnázií byli nejlepší v mezinárodním testování počítačové a informační gramotnosti ICILS 2013, kterého se zúčastnilo devatenáct zemí. O výsledcích informoval ministr školství Marcel Chládek (ČSSD). Za nimi skončili jejich vrstevníci z kanadské provincie Ontario, třetí byli Australané.
"Jsem potěšen, že čeští žáci obstáli. Je to možná poprvé v historii, kdy Česká republika porazila úplně všechny," uvedl Chládek.
Česko mělo nejvyšší počet žáků ve druhé nejvyšší ze čtyř úrovní obtížnosti, naopak nejméně z testovaných dětí nedosáhlo ani nejnižší požadované úrovně znalostí, uvedl ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal. V nejvyšší úrovni podle Zatloukala dosáhli Češi srovnatelných výsledků s ostatními testovanými zeměmi.
Mezi ty patřilo například Polsko, Slovensko a Německo, dále Hongkong, Thajsko nebo Rusko.
Mezinárodní studie ICILS vymezuje počítačovou a informační gramotnost jako "rozsáhlý soubor zobecnitelných a přenosných znalostí a dovedností, které lze využít k vyhledávání, vytváření, zpracovávání a sdílení informací za účelem fungování jedince doma, ve škole, na pracovišti a ve společnosti".
Ukládání souborů i vytváření letáků
Žáci museli zvládnout tři typy úlohy na různých úrovních obtížnosti. Někdy stačilo, aby dokázali stáhnout soubor a uložit ho pod určitým názvem, jindy museli zjistit, která z informací obsažených v příspěvcích na diskusním fóru je nejpřesnější. Také v malování kreslili návrh zahrady podle zadání z e-mailu nebo vytvářeli leták.
Ústřední školní inspektor vidí za úspěchem český žáků mimo jiné to, že dokázali porozumět textovému zadání úloh. "Je zřejmé, že museli velmi dobře pracovat s textem," řekl Zatloukal.
Vedle plnění úloh studenti vyplňovali dotazníky. Jejich prostřednictvím se zjišťovalo, jaký vliv měla na výsledek samotná škola, protože děti s počítači nepracují jen během vyučování. Z odpovědí žáků vyplynulo, že se ve škole naučili především vyhledávat informace, prezentovat je před ostatními prostřednictvím počítače a posoudit jejich použitelnost pro školní práci.
Naopak samostatně nebo v rodině se častěji naučili například měnit nastavení počítače nebo pracovat v počítačové síti. Chlapci jsou samouci častěji než dívky.
Součástí testování bylo doporučení pro zúčastněné země. Podle ministra Chládka jde v případě Česka například o další zavádění informačních technologií do výuky, aby prostupovala všemi předměty. Tento cíl je zmíněn také v ministerské Strategii digitálního vzdělávání do roku 2020, kterou minulý týden schválila vláda.
Stejný postoj zastává Česká školní inspekce. "Doporučovali bychom revizi rámcových vzdělávacích plánů informačních a komunikačních technologií, aby se promítly i do dalších vzdělávacích oborů. Je potřeba je využívat i v dalších předmětech, kde se výrazně zefektivňuje výuka," uvedl Zatloukal.
Podle Chládka a Zatloukala také potřeba se zaměřit na vzdělávání pedagogů v této oblasti, aby mohli lépe předávat znalosti dětem.
Stejně jako v ostatních zemích byly úspěšnější dívky, ale v tuzemsku byl genderový rozdíl nejmenší. Lepších výsledků dosahovali žáci víceletých gymnázií. Zatímco na ZŠ byl průměr 546 bodů, na gymnáziích 604 bodů. Celkově Česká republika dosáhla průměru 553 bodů. V České republice se do testování zapojilo 3200 žáků ze 170 škol. Dotazníky vyplňovaly i více než dvě tisícovky učitelů.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist