Stavební firmě Metrostav v pondělí dopoledne přišly na účet 2,7 miliardy korun, které jí Praha dlužila za stavbu tunelu Blanka. Dělníci se ve středu po téměř pěti měsících vrátí na stavbu.
Uvedl to mluvčí Metrostavu František Polák. Spory mezi stavaři a městem řeší od začátku roku rozhodčí soud. Nedávno rozhodl, že Praha musí zaplatit, Metrostavu uložil povinnost problematickou stavbu dokončit.
Město a stavební firma se dohodly ještě předtím, než nedávný rozsudek rozhodčího soudu nabyl právní moci. V pátek podepsaly dohodu, na základě které město odeslalo platbu na účet Metrostavu. Obě strany se shodují, že nechtějí dokončení důležité dopravní stavby zdržovat.
Rozhodčí soud při Hospodářské komoře ČR minulý týden nařídil Praze zaplatit zhruba čtyři miliardy korun, mimo jiné za faktury z minulosti, s jejichž proplacením město kvůli možnému střetu se zákonem váhalo. Po zaplacení 2,7 miliardy má Praha dalších 1,34 miliardy splácet postupně v průběhu stavby.
Metrostavu soud uložil dokončit stavbu do pěti měsíců. Arbitráž tím ale neskončila, Metrostav rozšířil žalobu o další miliardu korun, mimo jiné za Trojský most. Praha navíc zřejmě půjde do rozhodčího řízení i se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb (IDS).
Spor Prahy a stavařů se dostal k rozhodčímu soudu poté, co Metrostav 7. prosince loňského roku stavbu tunelu přerušil. Důvodem byly především neproplacené faktury, ale i to, že Praha jako investor neschválila další postup prací. Praha tvrdila, že peníze na faktury má, podle radních ale hledala zákonnou cestu, jak je uhradit. Do arbitráže vstoupila mimo jiné i kvůli obavě, že jsou smlouvy s Metrostavem neplatné. Arbitři ale před týdnem rozhodli, že smlouvy platí.
Praha chce další arbitráž kvůli Blance. Správce stavby žádá po městu 145 milionů - čtěte ZDE
Vítěz manažerského talentu řídí výstavbu Metrostavu na Islandu. Začínal jako asistent - čtěte ZDE
Praha předpokládá, že tunel bude zprovozněn v září. Některé zdroje ale neoficiálně mluví o tom, že první auta Blankou projedou až na konci roku.
Dopravní stavba, jejíž budování schválila někdejší garnitura v čele s primátorem Pavlem Bémem (ODS), si vyžádá 36 miliard korun. Původně měla stát zhruba o 10 miliard korun méně a sloužit řidičům už v roce 2011.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist