Minulé pondělí se v Londýně smažil a testoval první karbanátek z laboratorně vypěstovaného hovězího masa a všichni gurmáni se ptali především na jeho chuť. Ovšem pro mnoho židů, muslimů a hinduistů zní základní otázka jinak: Dovolí nám naše víra jeho konzumaci?

Náboženské internetové servery se zaplnily otázkami a názory na toto téma hned poté, co nizozemský biolog Mark Post svůj první laboratorně vypěstovaný karbanátek představil novinářům.

"Je v laboratoři vytvořený burger košer?" ptá se chasidské hnutí Chabad Lubavič na svých internetových stránkách.

V mnoha náboženstvích existují pravidla a omezení. Jsou ovšem tak stará, že ani jejich proroci si nemohli představit existenci hovězího karbanátku připraveného ke smažení a připraveného z laboratorně vypěstovaných vláken "masa" z kmenových buněk krávy.

 

Zázračné maso

Pokud náboženské úřady dospějí k závěru, že výklad dávných textů umožňuje toto nové jídlo posvětit, pak by se mohly objevit dosud zakázané pokrmy - podle agentury Reuters by to mohly být například košer cheeseburgery či hinduistické hamburgery.

Rabín Chabad Lubavič Jehuda Šurpin na internet napsal, že Talmud vypráví o "zázračném masu", které padalo z nebe, anebo ho vykouzlili rabíni studující mystické texty. Vzhledem k tomu, že toto maso bylo automaticky košer, protože nepocházelo ze skutečného zvířete, dalo by se to použít jako precedens pro maso ze zkumavky.

Ovšem pokud jsou kmenové buňky skutečným masem, dodal Šurpin, pak by musely pocházet z krávy poražené v souladu se zásadami košer postupu, které vyžadují, aby bylo hrdlo zvířete podříznuto, dokud je stále při vědomí.

Rabíni budou muset tuto problematiku pečlivěji prostudovat, "jakmile se stane běžnější a burgery z laboratorní misky budou dostupnou možností", uzavřel Šurpin.

Jako jogurt nebo zelenina

Košer zákaz míchání masa s mléčnými výrobky představuje další překážku pro praktikující židy, kteří by si chtěli dát například cheeseburger.

Podle rabína Menachema Genacka z newyorského Ortodoxního svazu by maso ze zkumavky mohlo být za jistých podmínek považováno za "parve", tedy ani maso ani mléčné výrobky, a proto by mohly vzniknout košer cheeseburgery.

Islámská zásady halal vyžadují rituální porážku zvířat podobnou porážení košer, ale s menším počtem omezení. "Nezdá se, že by existovaly nějaké námitky proti konzumaci tohoto typu masa," odpověděl na dotaz uživatelů Islámský ústav okrsku Orange v Kalifornii.

Ochránci práv zvířat považují muslimské a židovské metody porážky za zbytečně kruté. Volání po zákazu tohoto druhu porážení zvířat v posledních letech v Evropě zesílila úměrně tomu, jak halal maso začalo být čím dál tím dostupnější v obchodech a restauracích.

 

Dubajský list Gulf News citoval učence ze saúdskoarabské Džiddy, podle nichž laboratorní maso "nebude považováno za maso z živých zvířat, ale bude 'vypěstované".

A pokud kmenové buňky použité k jeho pěstování nebudou z prasat, psů či dalších zvířat, která jsou podle pravidel halal zakázána, bude toto maso "vegetativní" a "podobné jogurtu nebo nakládané zelenině".

Hinduisté nemají zájem

Vyhlídka na bezmasé hovězí vyvolala diskusi rovněž v Indii, kde většinoví hinduisté odmítají steaky a burgery, protože krávy považují za posvátné.

"Nepřistoupíme na to, aby se v jakékoli formě prodávalo nebo bylo použito ke komerčním účelům," řekl blogu zpravodajského serveru India Real Time Čandra Kaušik, který je předsedou indické hinduistické nacionalistické skupiny Akhil Bharat Hindu Mahasabha.

 

Mnoho hinduistů a sikhů jsou vegetariáni, a proto někteří z nich napsali na internet komentáře, podle nichž by jim umělé maso stejně nechutnalo, i kdyby bylo schváleno jako povolené. "Komu se chce jíst mršiny, ať už vypěstované v laboratoři nebo ne?" zeptal se jeden z nich.