Ministr dopravy Zdeněk Žák prý přišel na to, proč se silniční stavby v Česku předražují. Příčinou prý není jen pověstná korupce nebo zlá stavební firma či dodavatel.

"Celý systém realizace infrastrukturních staveb je v České republice dlouhodobě nastaven tak, že nutí účastníky, aby stavby předražovali," řekl v on-line rozhovoru se čtenáři serveru IHNED.cz.

"Určitě pochopíte, že kdybyste byl například projektant a byl byste ohodnocen podle ceny vyprojektovaného díla, snažil byste se vyprojektovat dílo co nejdražší. A podobně je tomu u stavitelů a tak dále," doplnil Žák.

Proto nový ministr plánuje, že projektanti a všichni ostatní budou vydělávat ještě o něco víc. Ale jen tehdy, když vymyslí nejlevnější a zároveň kvalitní variantu dané stavby.

Žák nešetří kritikou ani v případě oprav D1. Plánuje proto přípravu na stavbu paralelní silnice. Navíc když ministr jede po nejstarší dálnici v Česku, prý trpí.

Zaměřit se chce Žák i na České dráhy. Chystá audit v dceřiné společnosti ČD Cargo, která na tom není ekonomicky nejlépe.

A sejít se chce i s členy dozorčí rady ČD Cargo. "Upřímně řečeno bych na jejich místě neměl klidné spaní. Málokdo si totiž uvědomuje, že u nás platí velmi přísná odpovědnost členů dozorčí rady za hospodaření v jimi kontrolované firmě. A že za dobré hospodaření ručí svým osobním majetkem," dodal nový ministr.

Jaké další plány má Zdeněk Žák? Nového ministra dopravy jste se ptali on-line. Podívejte se:

 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.
 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.

Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
Jan Vejbor
Gratuluji panu Žákovi k nové funkci a vznáším dotaz, jakým způsobem využije svých nových pravomocí k uspíšení podpory alternativních pohonů v dopravě, mám na mysli zejména elektromobilitu (elektrobusy, auta, atp.)? Děkuji za odpověď a jsem s pozdravem Jan Vejbor místopředseda Asociace elektromobilového průmyslu
Srdečně zdravím čtenáře ihned.cz i pana Vejbora. V dopravě bych rád uspíšil spoustu věcí, nejen alternativní pohony. Mým cílem je vnést do dopravy a dopravní infrastruktury více inteligence a méně betonu. Jednou z mnoha věcí, ve které náš stát zaspal dění v civilizovaném světě jsou právě inteligentní řešení pro dopravu (např. řešení pro smartcities) a samozřejmě podporu elektromobility. A tím nemyslím jen elektromobily a elektrobusy, ale propojení inteligentních řešení pro dopravu s řešením dalších závažných problémů naší civilizace (smartgrids).
Zdeněk Žák
JZ
Dobrý den pane ministře, - máte za potřebné, aby v ČR tabulový informační systém byl mimo češtinu s texty v angličtině a v místě druhým nejfrekvetovanějším jazykem? - na kolik a na kolik % z dosavadních investičních nákladů do informačního systému odhadujete investici do k tomu potřebného (do)vybavení SW dispečinku a do jaké výše by jste ji doporučil v rámci rozpočtových kapitol pro rok 2013 - jakými silami a prostředky dosáhli mimo ČR,že tam nadnárodní stavební společnosti vykazují vyšší kvalitu práce v silničním stavitelství, např. ve svých mateřských zemních a v sousedních zemích EU? Děkuji Vám za odpovědi. JZ
Martin K.
Dobrý den pane Ministře, Jako osobu bydlící v Opavě mne zajímá Váš názor na budoucí postup při výběru přepravce na lince Ostrava-Krnov-Olomouc. Váš předchůdce byl již téměř před podpisem smlouvy o smlouvě budoucí, která by trať "de facto" přiklepla společnosti Regiojet. Děkuji za názor a přeji příjemný den, Martin K.
Michal
Dobrý den, doopravdy chcete do těchto věcí kolem předražených dálnic a neprůhledných drah šlápnout nebo jde zase jen o sliby tak jak jsme zvyklí od politiků za posledních mnoho let?....Co třeba dálniční známky budeme zdražovat? co mýto pro osobní auta? bude nebo nebude?...děkuji za odpověď.
Mou ambicí je začít měnit pravidla celého systému tak, abychom se přestali od poměřu vzdalovat, ale abychom se mu přibližovali. Obávám se, že spousta politiků, o kterých píšete možná měla dobrou vůli něco změnit, ale nepochopili hlavní příčinu proč se stavby předražují. Příčinou není jen pověstná korupce, ke které, díky bohu, česká společnost ztrácí toleranci, ani zlé stavební firmy a dodavatelé. Příčinou je to, že celý systém realizace infrastrukturních staveb je v české republice dlouhodobě nastaven tak, že nutí účastníky, aby stavby předražovali. Určitě pochopíte, Michale, že kdybyste byl např. projektant a byl byste ohodnocen podle ceny vyprojektovaného díla, snažili byste se vyprojektovat dílo co nejdražší. A podobně je to u stavitelů atd. atd. A já nabízím, aby projektanti a všichni ostatní vydělávali ještě o něco více, ale za to, že vymyslí nejlevnější variantu kvalitni variantu dané stavby. A vidíte, zase jsme u té inteligence.
Zdeněk Žák
j.f.
Pane ministře, plánujete vyvodit důsledky z pokračujících problémů s výkonností a spolehlivostí registru vozidel? A zejména - budete se zajímat o roli náměstka Hampla a vrchního ředitele Kopřivy v přípravě výběrového řízení na tuto zakázku? Po mém soudu právě oni svým přístupem zapříčinili, že nebylo vypsáno řádné výběrové řízení na dodavatele a že byl rozsah zakázky krácen natolik, že nebylo možné provést ani důkladné otestování nového systému, ani kvalitní analýzu a vyčištění dat předávaných z Ministerstva vnitra. Děkuji předem za odpověď. J.F.
Podle mého názoru bylo na registru vozidel špatně snad vše. Na druhou stranu není možné trestat lidi, kteří se podíleli na nápravě tohoto špatného stavu.
Zdeněk Žák
Honza
Dobrý den, kdy umožníte plnou liberalizaci vlakové dopravy? Proč to nejde hned? Děkuji. Honza
Ivan Vávra
Dobrý den, jako občan ČR, země ležící uprostřed Evropy, jsem byl přesvědčený, že stěžejním cílem v oblasti dopravy by mělo být vybudování nejrychlejší a nejkvalitnější transportně-komunikační sítě, té silniční pak především, prostě uzlu, který bude ráda využívat celá Evropa a naše malá země bude z takového megatransportu dobře profitovat. Proč tuhle myšlenku doposud nebyl ochoten nikdo předložit, natožpak realizovat? V čem je špatná? Dále co říkáte na myšlenku, aby všechny peníze, které se na komunikacích vytvoří ve formě daní, to jest především daně spotřební z paliv, silniční, dálniční a DPH z paliv, na komunikacích také zůstaly, to jest, že se z nich budou silnice modernizovat, stavět a td? Dělá to bratru na 100 miliard Kč ročně. Představte si mít tuto částku každý rok k dispozici na české silnice, co vy na to?
Děkuji Vám za nahrávku na smeč, pane Vávro. Cílíte přesně do černého. Jen bych si Vás dovolil upozornit, že přeci jenom podobnou myšlenku někdo již předložil. A byl to Jan Antonín Baťa, ve své knize, Budujme stát pro 40 miliónů! Všem doporučuji si jí přečíst. Je to úžasné strhující čtení, ve kterém autor hodnotí potencionál, který má naše země (byť v té době byla větší) a jak ho využít k tomu, aby se nám v této zemi lépe žilo a abychom v okolní Evropě získali podstatně větší vliv než odpovídá počtu obyvatel. Čtenář tam například ke svému úžasu najde kompletní návrh jak v našem státe vybudovat infrastrukturní stavby tak, aby přinášely za levný peníz maximální užitek. Jsem huboce přesvědčen že ke své škodě zanedbáváme několik oblastí, v niž by se nám investice bohatě vyplatily. A týká se to, nejen toho co píšete vy, ale například i výroby a zejména distribuce elektrické energie (smartgrids).
Zdeněk Žák
Jiri Lala
Dobry den pane ministre, jel jste nekdy v posledni dobe po D1? Pripada Vam, ze toto je komunikace po ktere se da bezpecne jezdit? Kdy dojde k celkove rekonstrukci, jak je tomu bezne kdekoliv v zahranici, napr. i za cenu nasledneho vyssiho mytneho popr. postaveni mytnych bran. Dekuji
Milý Jiří, nejen že jel, ale i trpěl. K modernizaci bohužel zcela nevelkorysé právě dochází. Nejhorší je, že cena mýtného má jen minimální vliv, protože velkou část vybraných peněz spolkne celého systému. :-(
Zdeněk Žák
rudastraka
dobry den pane ministre, me by spis zajímalo, kdy prestanete danove zvýhodňovat naftu oproti benzinu, když podle svetove zdravotnicke organizace zplodiny z naftových motoru zpusobuji rakovinu plic a močového mechyre, a podle dnešního clanku na ihned jsou zplodiny z naftových motoru i pricinou genetických zmen u deti i v pozdejsim veku. v prepoctu na CO2 nebo energii je benzin zatizen spotrebni dani o 30% vic nez nafta. proc stat danove zvyhodnuje naftu, které ma vyrazne horsi vliv na lidske zdravi nez benzin?
Michal
Dobry den, nepovazujete platy celeho vedeni za neeticke, amoralni a proti zdravemu rozumu? Vzhledem k tomu, jak CD pozaduji od statu stale vetsi a vetsi dotace a hospodari s cim dal vetsi ztratou? Nemluve o Pendolinu, vlak ,ktery jezdi 200+ mohl na ceske koridory s prumernou rychlosti okolo 90 km/h koupit jen nesvepravny jedinec, nebo korupcnik. V zadnem pripade vsak dobry manager. Navic Pendolino bylo uz ve sve dobe technologicky zastarale, nedavno do nej CD montovaly(za dalsich par milionu) zasuvky, protoze s udivem zjistili, ze existuje neco jako notebook, ktery jejich klientela vyuziva. Vidim to na pekny tunel za 4 miliardy.
kubisek78
Dobrý den pane ministře. Všude se mluví hlavně o modernizaci D1, občas i o dostavbě D8 nebo D3. Co ale třeba R7 ze Slanýho do Prahy, která je díky zanedbané údržbě v některých úsecích v takovém stavu, že dálnice D1 je krásná rovná supermoderní dálnice. Bude se s touto silnicí něco dít nebo bude alespoň vyjmuta z těch placených? Neboť za jízdu po R7 by měl stát spíš platit nám odškodné než my jemu známku. Děkuji.
Pokud bychom věc měřili zájmy občanů tohoto státu, má dopravní infrastruktura této země již 20 let prakticky jedinou strategickou dopravní prioritu. A tou je výstavba paralelního spojení ke kolabující D1. Přes stovky investovaných miliard z peněz daňových poplatníků se nedostalo nejen na tuto prioritu. Ale ani na to, co popisujete. Pokud nějakou stavbu budujeme, musíme už při rozhodování o výstavbě mít jasno, že jí budeme celou dobu životnosti udržovat v dobrém stavbu. Takové mechanizmy tady nebyly nastaveny a jejich náprava se skrývá pod heslem ke kterým jsem nastupoval do úřadu, tj. "chci vrátit fungování věcí veřjných k normálnosti".
Zdeněk Žák
Tomas Valiik
Dobrý den Během posledních dvou let byly všechny projekty vypsané ŘSD a SŽDC vyhrány za 50-60% investorské ceny. Bude Vaše ministerstvo něco dělat se situací kolem zadávání veřejných zakázek, kde v současné době je jediným kritériem cena? Nebo se to nechá dojít do stavu, který je v Polsku, kde hromadně bankrotují stavební firmy a to pak následně destabilizuje i bankovní systém země?
viz odpověď čtenáři Tomovi.
Zdeněk Žák
Praha
Dobrý den pane mistře, moje otázka směřuje na spojení Prahy hl.n. s letištěm Ruzyně. Těch studií a diskuzí kolem už bylo tolik, že za vynaložené peníze by se dávno něco postavilo. Doteď se jen přešlapuje na místě. Když jsem nedávno četl o variantě přes Semmering, nějak mi tam chyběla podstatná věc - t.j. zastaralost části hl.n. - Smíchov. Na tu se teď odkazuje poslední "studie" SŽDC. Je přitom opravdu směšné, že taková věc musí být jasná každému, kdo se kolem železnice aspoň trochu pohybuje. Krom toho, tu zastaralou zabezbečovačku (půl století již pracuje) na Smíchově stejně jednou musíme vyměnit.
Do doby, než Praha najde prostředky na výstavbu pražské části "rychlodráhy" nabídneme Praze a jejím občanům řešení, které mohlo být hotovo již 15 let. A to je možné nejen přes tzv. pražský Semmering. (mimochodem všem kteří přes pražský Semmering ještě nejeli, vřele doporučuji, otevře se Vám jeden nejkrásnějších výhledů na Prahu - představte si, že by to byl první kontakt přijíždějících cizinců do krásné metropole). Při tom ani koruna z tohoto řešení nezůstane ležet na zmar, neboť mnou navrhovaná trasa bude v budoucnu navrhovaná pro spojení letiště z Kladnem. Všimněte si, že za jednu investici dokážeme přinést občanům dva efekty: Napojení letiště na Kladno i Prahu. Opět to chce jen trochu dobré vůle a přemýšlet.
Zdeněk Žák
Citizen Kane
Dobrý den pane ministře, rád bych se zeptal, zda při případném auditování skupiny ČD hodláte věnovat přednostní pozornost dceřiné společnosti ČD Cargo. Mám za to, že přivést na pokraj bankrotu železničního nákladního přepravce s dominantním postavením na trhu je unikum, srovnatelné snad jen se Sazkou. Při eventuálním auditu bych velmi doporučoval zabývat se nikoli jen výdaji na "core business" firmy, ale sledovat "nenápadné" výdaje na chod centrály.
Přesně tak.
Zdeněk Žák
Poplatkník
Pane mistře, nepřipadá Vám trochu divné, že generální ředitel těžce prodělečné a dotované instituce jako je ČD pobírá plat vyšší než prezident s premiérem dohromady?
Připadá!
Zdeněk Žák
Tom
Dobrý den, české stavebnictví se aktuálně potýká s problémem, že ve veřejných zakázkách soutěží firmy třeba jen za 60 procent projektové ceny, někdy i méně. V této souvislosti se hovoří o dumpingu. Zkusme se na problém podívat z druhé strany – nejsou naopak projektové ceny příliš nadsazené?
Přesně tak, Tome. Dnešní stav je nejhorší možný. Ve válce o drahé projekty stavební firmy podrážejí ceny pod náklady a dostávají se tak do situace vražedného dilematu, ošidit či zbankrotovat. Jak jsem psal již dříve, nechceme, narozdíl od některých předchůdců, s nikým válčit ani vyhladovět. Chceme aby všichni slušně vydělávali na tom, že se chovají všeobecně prospěšně a neplatí to jenom pro výstavbu infrastruktury, ale např. o chování na silnicích, kde se při troše dobré vůle vedle sebe mohou "srovnat" jak kamiony, tak ti, kteří většinu ze svých daních platí (občané tohoto státu).
Zdeněk Žák
ozzozorba
Dobrý den, vyhraje selský rozum anebo se pojede ve vyježděné brázdě. Mám na mysli železnice versus silnice. pěkný den
Tom
Dobrý den, české stavebnictví se aktuálně potýká s problémem, že ve veřejných zakázkách soutěží firmy třeba za 60 procent projektové ceny, někdy i méně. V této souvislosti se hovoří o dumpingu. Zkusme se na problém podívat z druhé strany – nejsou naopak projektové ceny příliš nadsazené?
vot
Jak je toto možné ? - " ... Kontrolorů silnic je žalostně málo Větší kvalitu staveb mělo ohlídat převedení stavebních dozorů pod ŘSD, které představil jako protikorupční opatření ještě loni exministr dopravy Pavel Dobeš. Podle původních záměrů mělo kvalitu silnic hlídat 150 lidí z ŘSD, nakonec jich je jen sedm. "Zůstalo to na papíře, ministr Stanjura byl proti," řekla Pošvářová. Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/vady-a-reklamace-na-dalnici-d47-diw-/ekonomika.aspx?c=A130715_183053_ekonomika_ert ... máte prosím na postup bývalého pana ministra nějaký názor ? Podpoříte pani Pošvářovou v jejím záměru ? Díky za odpovědi, ať se vám daří. S úctou vot
Honza
Dobrý den ještě, zaujala mě vaše prohlášení, že budete chtít po členech dozorčí rady jmenované státem vysvětlení, proč ČDcargo se propadlo v zisku. Lze vůči nim požadovat případně nějaké kompenzace? Díky.
Milý Honzo, jsem velmi zvědav, co se nejen od členů dozorčí rady dozvím. Upřímě řečeno bych na jejich místě neměl klidné spaní. Málokdo si totiž uvědomuje, že u nás platí velmi přísná odpovědnost členů dozorčí rady za hospodaření v jími kontrolované firmě. A že za dobré hospodaření ručí svým osobním majetkem.
Zdeněk Žák
Honza
Dobrý den pane ministře, jedním z Vašich prvních kroků ve funkci bylo rozhodnutí povolit výkon preventivního státního dozoru Drážnímu úřadu i Drážní isnpekci, což je nicméně ve druhém případě v rozporu se zákonným zmocněním tohoto orgánu státní správy a jedná se o jeden z bodů,který ve fázi před zahíjením řízení o porušení SFEU vytýká České republice Evropské komise. I z povahy věci přitom vyplývá, že DÚ jako bezpečnostní orgán vykonává státní dozor (včetně prevence) a DI jako orgán inspekční vyšetřuje mimořádné události, čimž se zabrání případnému střetu zájmu v případě, kdy při výkonu státního dozoru někdo něco "zadrbe" a na základě toho dojde k nehodě. Neuvažujete o narovnání tohoto stavu tak, aby prevenci (státní dozor) vykonával jeden orgán (což by s ohledem na státní rozpočet bezpochyby bylo žádoucí), a vyšetřování jiný orgán, zcela nezávislý i na MD. To lze podle mého názoru učinit vhodnými personálními přesuny v rámci obou orgánů i z pozice ministra, tedy bez ohledu na podporu PSP. Jinak Vám držím palce, ať se z toho nezblázníte.
Honzo, nezlobte se na mě, ale můj pohled je úplně jiný. Tak za prvé: Pokud máme lidi placené z peněz daňových poplatníků, kteří jsou schopní dělat prevenci, tak ji prostě dělat musí. Za druhé: Co, prosím pěkně, vidíte nezákonného na tom, když odborníci, kteří věci rozumí, místo toho, aby seděli na dispečinku a čekali až se stane nehoda, chodí v terénu a dívají se, zda někde není něco nebezpečného. A když něco nebezpečného zjistí, tak zcela v intencích zákona zjednají nápravu. Nechci čekat na to, až se stane neštěstí, chci mu předcházet. A za třetí: Sliby se mají plnit a já se s milými čtenáři ihned.cz loučím sdělením, že jsem splnil jeden ze svých slibů a prevenci nehod na železnici jsme v plném rozsahu obnovili. Děkuji za vaše dotazy.
Zdeněk Žák

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist