Ministr dopravy Zdeněk Žák prý přišel na to, proč se silniční stavby v Česku předražují. Příčinou prý není jen pověstná korupce nebo zlá stavební firma či dodavatel.
"Celý systém realizace infrastrukturních staveb je v České republice dlouhodobě nastaven tak, že nutí účastníky, aby stavby předražovali," řekl v on-line rozhovoru se čtenáři serveru IHNED.cz.
"Určitě pochopíte, že kdybyste byl například projektant a byl byste ohodnocen podle ceny vyprojektovaného díla, snažil byste se vyprojektovat dílo co nejdražší. A podobně je tomu u stavitelů a tak dále," doplnil Žák.
Proto nový ministr plánuje, že projektanti a všichni ostatní budou vydělávat ještě o něco víc. Ale jen tehdy, když vymyslí nejlevnější a zároveň kvalitní variantu dané stavby.
Žák nešetří kritikou ani v případě oprav D1. Plánuje proto přípravu na stavbu paralelní silnice. Navíc když ministr jede po nejstarší dálnici v Česku, prý trpí.
Zaměřit se chce Žák i na České dráhy. Chystá audit v dceřiné společnosti ČD Cargo, která na tom není ekonomicky nejlépe.
A sejít se chce i s členy dozorčí rady ČD Cargo. "Upřímně řečeno bych na jejich místě neměl klidné spaní. Málokdo si totiž uvědomuje, že u nás platí velmi přísná odpovědnost členů dozorčí rady za hospodaření v jimi kontrolované firmě. A že za dobré hospodaření ručí svým osobním majetkem," dodal nový ministr.
Jaké další plány má Zdeněk Žák? Nového ministra dopravy jste se ptali on-line. Podívejte se:
Online rozhovor
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist