Cesta z Prahy do Brna po D1 trvá obvykle zhruba dvě hodiny. Řidiči ale musí počítat s tím, že jízda jim teď zabere víc času. Dálnice už je totiž na konci životnosti, a proto začíná první část rozsáhlé rekonstrukce.
Samotné opravy začnou až příští týden, stavaři ale už od čtvrtečního rána rozmisťovali dopravní značení v úsecích, které čeká oprava jako první.
Modernizace začíná na 104. a 112. kilometru mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou a také na 153. a 162. kilometru mezi Lhotkou a Velkou Bíteší. Provoz je v těchto úsecích veden jen ve dvou pruzích, řidiči navíc musí zpomalit na 80 km/h.
Reportéři IHNED.cz se po sedmé hodině ranní vydali na cestu z Prahy do Brna. Do moravské metropole ale dojeli ještě rychleji než obvykle. Cesta jim zabrala jen 100 minut čistého času.
Poté se vydali na cestu zpět do hlavního města. Kdyby nezastavovali u benzinové pumpy a kolony, která se tvořila v protisměru, trvala by jim cesta opět kolem sta minut.
Jedním z důvodů překvapivě rychlé cesty může být fakt, že mnoho lidí si vzalo od středy dovolenou, a proto na dálnici jelo méně aut než obvykle.
Cestu reportérů IHNED.cz jste sledovali on-line.
On-line reportáž
Za jak dlouho dojedeme z Prahy do Brna, když stavaři už uzavírají úseky, které začnou brzy opravovat? Sledujte on-line reportáž z D1, dojmy z cesty vám zprostředkuje reportér IHNED.cz Matěj Smlsal a fotograf René Volfík.
Zatím to vypadá, že dostat se přes ucpanou Prahu na začátek D1 nám zabere víc času než projet zúžením na dálnici.
Omezení na naší trase se už chystá. Kolem 6:00 začali dělníci rozmisťovat dopravní značení mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou na 104. až 112. kilometru. Práce mají začít i mezi 153. až 162. kilometrem mezi Lhotkou a Velkou Bíteší.
Foto: HN - René Volfík
Po deseti minutách strávených na ucpané magistrále jsme se konečně dostali na 0. kilometr D1. Začínáme měřit čas.
Největší "komplikací" je zatím slunce, které nám svítí do očí. Aut jede do Brna málo, mnohem větší provoz je směrem na Prahu.
Cestou potkáváme auto, které veze minibagr. Ten bude s největší pravděpodobností v následujících měsících a letech opravovat D1.
Stavaři najíždějí na D1. Porovnejte si, jak nejrychleji cestovat mezi Prahou a Brnem
Foto: HN - René Volfík
Dálnice je zatím průjezdná bez problému. Auta akorát musela zpomalit u kolony policejních aut, která dohlížela na převoz peněz.
Jak předejít kolonám na dálnici D1, jejíž oprava začne až po květnových svátcích? Být za volantem ukázněný, tvrdí dopravní inženýr Martin Varhulík, jenž pro IHNED.cz okomentoval speciální animaci, která podle skutečných statistik vytíženosti D1 simuluje reálný děj na jednom konkrétním úseku během oprav.
ANIMACE: Podívejte se, jak se vám pojede po zúžené D1, až ji budou opravovat
Po krátkém zastavení na benzince opět vjíždíme na D1. Zatím jsme zvládli ujet 32 kilometrů za 20 minut.
Potkáváme i další nákladní auta, která vezou stavební materiál.
Ministr dopravy Zbyněk Stanjura zodpoví vaše dotazy týkající se nejen opravy nejstarší dálnice v Česku. Odpovídat bude na serveru IHNED.cz mezi 14. a 15. hodinou.
Po půl hodině cesty jsme přes panely dohopsali až na 50. kilometr. Dálnice je stále krásně průjezdná.
Světelná informační tabule nás informuje o zúžení na 90. kilometru. Nechápeme proč, když uzavírky mají začít až na 104. kilometru. Tak uvidíme...
Po 50 minutách jsme se dostali na 90. kilometr, kde jsme potkali avizované zúžení. Naštěstí jen pár dělníků cosi montovalo u zábradlí na mostě a plynulost provozu to tedy nijak nenarušilo.
První uzavírka je před námi. Vzhledem k minimu aut, která jedou směrem na Brno, se ale žádné kolony netvoří.
Zúžení na 104. km je zatím dlouhé jen pár desítek metrů. Stavaři uzavřeli levý pruh, auta jezdí v pravém a odstavném.
Foto HN: René Volfík
Zúžení si nenechala ujít ani další média. Na mostě, který vede nad uzavírkou, postává desítka novinářů.
I přesto, že na 121. kilometru smí auta projíždět jen jedním pruhem, doprava bez problému plyne.
Potkáváme i dvě odtahová auta. Ta jsou připravena okamžitě zakročit, kdyby se v zúžených úsecích stala nehoda.
Po 70 minutách jízdy jsme dojeli na 140. kilometr. Po krátké přestávce budeme pokračovat do Brna.
Instalací vodorovného dopravního značení začala 9. května na 104. kilometru dálnice D1 rekonstrukce úseku Větrný Jeníkov - Jihlava. Foto: ČTK
Foto: HN - René Volfík
Vyrážíme od benzinové pumpy zpět na dálnici. Zúžená silnice provoz nebrzdí. To se ale nedá říct o předjíždějících kamionech. Tak jako obvykle...
Na 152. km jsme informační tabulí varováni, že mezi 161. a 172. km se pohybuje údržba.
Úsek za 161. kilometrem je opravdu v katastrofálním stavu. Několik set metrů jsme teď v autě nadskakovali nahoru a dolů. Avizovaný pohyb údržby nás vůbec nezdržel.
Cestu z Prahy do jihomoravské metropole jsme zvládli za 100 minut čistého času. Chystající se opravy D1 zatím provoz nekomplikují. To může být ale dáno tím, že nejezdí moc aut, jelikož lidé mají od včera dovolenou.
Foto: HN - René Volfík
Ještě než se budeme vracet zpět do Prahy, navštívili jsme v Moravské galerii v Brně výstavy "Odstup a jsi blíž" a "Přirozeně: K. Novák-J. Sturges".
Už jsme zpět na dálnici. První zúžení nás potkalo hned na 190. km, museli jsme chvíli jet v jednom pruhu. Naštěstí bez kolon.
Zatímco my projíždíme plynule, na 178. km směrem na Brno se tvoří asi půlkilometrová kolona. Je tam zúžení do jednoho pruhu.
Foto: HN - René Volfík
Na 165. km potkáváme vedle silnice pohozené značky.
Foto: HN - René Volfík
U modernizovanych úseků čekají čtyři auta - jeden vyprošťovací vůz, jedna malá odtahovka a dvě doprovodná auta. Zatím nemusela vyjíždět ani jednou.
U dálnice bude stát odtahová služba celý čtvrtek.
Auta stojí jen na jednom stanovišti. Jakmile by ale jedno nakládalo, vyjede ze střediska v Ostrovačicích druhé.
"Pokud by se stala nehoda, která se dá vyřešit vyplněním euroformuláře a nafocením, auta z dálnice odstraníme do několika málo minut," řekl Michal Polanský z odtahové služby JEREX.
Autobusoví dopravci zavedli kvůli modernizaci dálnice D1 mimořádné posily. Zálohové autobusy jsou připraveni nasadit v situaci, kdy by některý z autobusů uvízl v zácpě a hrozilo by, že se nedostane včas k odjezdu dalšího spoje. Student Agency pro tyto účely vyhradily tři autobusy, konkurenční Eurolines dva.
Co se týče vozidel na dálnici, vypadá to, že dvě třetiny jich jsou kamiony. Pokud zrovna nepředjíždějí, cesta nám ubíhá rychle.
Na nájezdu u 119. kilometru stojí auta s prázdnými korbami. Značky i kužely už pracovníci rozmístili na opravované úseky.
Na konci prvního opravovaného úseku směrem na Brno se tvoří kolony. Naopak 112. kilometr směrem na Prahu je průjezdný bez problému.
112. km dálnice D1 směrem na Brno už téměř stojí.
Foto: HN - René Volfík
Kolona na 112. kilometru směrem na Brno má přibližně půl kilometru. Důvodem je pokračující výstavba dopravního značení. Auta už ale popojíždějí rychlostí alespoň kolem 40 km/h.
Foto: HN - René Volfík
Důvodem kolony na 112. kilometru navíc je, že doprava je na pár metrů svedena dokonce jen do jednoho pruhu. Situaci komplikuje také velký počet kamionů, které v zácpě stojí.
My jsme vyrazili opět směr Praha.
Foto: HN - René Volfík
Projíždíme 104. kilometrem, kde je silnice zúžena na dva pruhy. Značky už jsou nainstalované, žluté pruhy nahradily bílé. Doprava plyne.
Za slunečného počasí se přibližujeme ku Praze. Kolem nás není téměř žádné auto.
Dorazili jsme do Prahy. Překvapila nás mokrá vozovka, protože déšť jsme cestou nepotkali. Celá D1 směrem na Prahu byla krásně průjezdná. Kdybychom nezastavovali u kolony, krerá se utvořila na 112. kilometru směrem na Brno, zvládli bychom cestu opět za přibližně 100 minut.
Děkujeme za pozornost a přejeme co nejplynulejší provoz.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist