V poslední březnový den přechází Letiště Václava Havla na letní letový řád, ve kterém nabídne o sedmnáct linek méně než loni. Z Prahy bude v létě možné zamířit celkem do 111 destinací. O tři se sníží i počet dopravců, kteří budou největší tuzemské letiště využívat.

I tak ale letiště oproti minulému létu předpokládá pětiprocentní nárůst míst v letadlech. Největší navýšení počtu sedadel čeká u spojů do Kodaně, Tel Avivu, Stockholmu, Milána, Nice a Mnichova.

"V průběhu sezony zkrachovalo nebo ukončilo činnost sedm aerolinek," uvedla mluvčí pražského letiště Eva Krejčí. Čtyři nové naopak přibyly. Některé destinace zrušily České aerolinie, které jsou i přes redukci letadlové flotily i sítě letů stále největším dopravcem na pražském letišti. Mezi společnostmi, které ukončily provoz, byly Job Air, Wind Jet, City Airline, Cimber Air, Bmibaby, Iceland Express a Aerosvit.

 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.
 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.

V porovnání se stejným obdobím loňského roku jsou nově do letového řádu zařazeny spoje, jejichž provoz byl zahájen už v průběhu zimní sezony. Vedle nové linky do lotyšské Rigy jsou to lety do Říma.

Méně linek, více letů

Přestože se počet linek mírně snížil, dopravci je využívají častěji, vysvětlila důvod předpokládaného nárůstu kapacity Krejčí. Vysoká očekávání má letiště od nepravidelné charterové dopravy. V této dopravě budou podle plánovaných kapacit nejčastěji vypravovány lety do prázdninových letovisek Antalya, Hurghada, Burgas, Monastir a Marsa Allam.

Šest destinací oproti loňskému létu ubude Českým aeroliniím, které tak budou obsluhovat linky do 42 letišť ve 24 zemích. Významnou novinkou pro národního dopravce bude návrat na dálkové linky. Od začátku června by ČSA měly dvěma svými lety doplnit Korean Air na trase Praha–Soul. S korejskými aerolinkami, které by se co nevidět měly stát minoritním akcionářem ČSA, tuzemský dopravce dlouhodobě spolupracuje na základě takzvané dohody o sdílení kódu.

ČSA přestanou létat do ukrajinského Doněcka a do Lvova. Naopak kromě Soulu přidají do letního řádu i pravidelná spojení do Curychu, Florencie, Mnichova, Nice a ruského Permu a rozšíří spolupráci s partnerskými aeroliniemi. Do Florencie doposud nebylo možné létat přímo, zpáteční letenka vyjde na 8676 korun.

Z Prahy na třináct italských letišť

Linky do letního letového řádu přidají i menší dopravci. EasyJet zavede nové linky do Edinburghu a Manchesteru a skandinávské aerolinie SAS budou nově létat do Helsinek a Kodaně. Obnovení se také dočká pravidelná sezonní linka do chorvatského Dubrovníku, kterou budou provozovat SmartWings od 4. června 2013.

Letní letový řád začíná 31. března a platí do 26. října 2013. Nejčastěji budou letadla v tomto období směřovat z Ruzyně do Paříže, Moskvy a Frankfurtu. Zemí s nejvyšším počtem míst, kam se bude v letní sezoně pravidelně létat, je Itálie s třinácti destinacemi.

Z průzkumu pražského letiště vyplynulo, že 32 % cestujících na Letišti Václava Havla tvoří Češi, 13 procent Rusové a šestiprocentní podíl mají Francouzi. Následují Britové s pěti procenty a Američané se čtyřmi. Tři čtvrtiny všech pasažérů jsou ve věku mezi 15 a 44 roky.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist