Ministr Kamil Jankovský (LIDEM) plánuje změny v protikorupčním zákoně o veřejných zakázkách. Chce povolit, aby platila i ta výběrová řízení, kam se přihlásí jen jeden zájemce. Co zabrání šití zakázek na míru, kterému mělo právě zmíněné pravidlo zabránit? Veřejná kontrola, věří ministr.

Zákon má za sebou rok účinnosti. Stojíte si za ním?

Stojím si za tím, že filozofie, podstata a smysl je v pořádku. Že se něco technického mohlo nepovést, to je možné. U každé velké legislativní novely se to stává. Absolutně ale odmítám, že by novela zapříčinila pokles veřejných zakázek nebo že se kvůli novele soutěží na cenu. Je to naprosto falešné tvrzení někoho, kdo ten zákon nezná.

Existují ale čísla, která moc dobrého o novele zákona nevypovídají. Přes 40 procent úředníků se setkává s případy, kdy je cena vítězné zakázky tak nízká, že to ohrožuje kvalitu. Více než 80 procent má obavy, že budou napadeni pro netransparentnost, a raději používá jako základní hodnoticí kritérium nejnižší nabídkovou cenu. Je to problém zákona, nebo nešikovnost úředníků?

Dnes nastává situace, kdy úřady po vypsání zakázky dostávají od firem opravdu nízké ceny. Je to způsobeno tím, že hlad po práci je daleko větší než objem zakázek, které jsou na trhu k dispozici. Ale už nyní je přece možné firmu vyloučit pro nepřiměřeně nízkou cenu. Má to ale jedno úskalí, zadavatel to musí obhájit a k tomu je potřeba, aby byl velmi kvalifikovaný. A tady máme problém. Já se obávám, že kvalita zadavatelů někdy není odpovídající.

Podle dalších studií také klesl kvůli novele objem veřejných zakázek.

Já mám jiná čísla. Já mám velikost trhu veřejných zakázek včetně DPH. Ta čísla říkají, že celkový trh byl v roce 2009 na hodnotě 583 miliard, v roce 2010 byl 594 miliard, v roce 2011 pak 499 miliard a v roce 2012 nakonec 501 miliard. Z toho je vidět, že z našeho pohledu byl trh zakázek zhruba stejný jako v roce 2011.

Velikost trhu a objem uskutečněných zakázek jsou ale rozdílné pojmy. Souhlasíte tedy, že zákon je tak špatný, že kvůli němu mají firmy od státu méně zakázek?

Nemyslím si, že by jakýkoliv propad souvisel s novelou zákona. Ta norma zavedla pouze některé principy, které podle mého názoru přispěly k férovější soutěži. Namátkou: předběžné oznámení, což byla jedna z novinek, určitě nelimituje počet veřejných zakázek. Že měsíc předem ohlásíte vypsání zakázky, vám žádný propad nezpůsobí.

Co se tedy v zákoně změní? Třeba úředníci chtějí definici nepřiměřeně nízké ceny, aby se mohli bránit firmám, u nichž mají podezření, že udělají svou práci levně, ale špatně.

My se té diskusi nebráníme, ale dopředu musím říct, že je to velmi komplikované. Ta definice podle mě situaci moc nevyřeší. Každopádně si nemyslím, že by se nějaké takové řešení promítlo v technické novele, kterou připravujeme teď.

Kritici vám vyčítají, že musejí rušit výběrová řízení, když se přihlásí jen jeden zájemce. Dělá to problémy například při nákupu specifických přístrojů ve vědě. Změníte to?

Mám poněkud skeptický názor, že by se těch případů vyskytovalo hodně. Třeba ve stavebnictví je to úplná iluze. Ve chvíli, kdy je trh úplně dole tak, že by se přihlásil jen jeden účastník, je spíš způsobeno špatně zvolenými kritérii pro zadávací řízení. Uznávám ale, že se ve specifických odvětvích může objevit situace, kdy se přihlásí jeden zadavatel.

Co s tím tedy uděláte?

Zvažujeme, že zavedeme možnost opakování výběrového řízení. Byla by u toho povinnost zveřejnění, a tudíž by byl celý proces pod veřejnou kontrolou.

Budete to kontrolovat vy jako ministerstvo?

Určitě to nebude ministerstvo. Vzhledem k tomu, že součástí novely je uveřejňovací povinnost, tak předpokládám, že těch, kteří se na to podívají, bude velká škála. Pro zadavatele, který by chtěl výběrové řízení napasovat jen na jednoho uchazeče, to bude velmi nekomfortní situace. Kdyby se třeba na jeho stavební zakázku přihlásil jen jeden uchazeč, bude zaživa roztrhán v médiích.

Může být za spory kolem zákona boj uvnitř ODS mezi premiérem Nečasem a ministrem Kubou? Jaké další změny ministerstvo chystá a kdy chce mít Jankovský novelu ve sněmovně, se dozvíte v úterních Hospodářských novinách

Čtěte více v Hospodářských novinách