Kdo z cizinců nejvíc zatěžuje české dálnice? Šoféři slovenských vozidel. Zároveň ale na nich česká státní pokladna nejvíc vydělává.
Podle statistik mýtného systému MYTO CZ vloni u nás řidiči zejména těžkých nákladních aut ze Slovenska utratili za mýto přes jednu miliardu korun.
V pomyslném žebříčku je následují Poláci, kteří u nás v roce 2012 zaplatili na elektronickém mýtu téměř 876 milionů korun.
Další v pořadí pak jsou Maďaři a Rumuni, také oni nám nechali díky svým průjezdům přes dálnice, rychlostní silnice a zpoplatněné silnice I. tříd stovky milionů korun.
Celkem se cizinci na mýtném výnosu za loňský rok podíleli více než čtyřiceti procenty. Na české dopravce připadá zhruba 57 procent výnosů z mýta, které vloni činilo 8,7 miliardy korun.
Ideální tranzitní země
„Česká republika je díky své poloze tranzitní zemí. Že přes nás jezdí kamiony z východních států, se přímo nabízí,“ říká Martin Špryňar, generální tajemník sdružení českých dopravců ČESMAD Bohemia.
Podle Špryňara se ani nedá očekávat, že by podobným statistikám vévodily kamiony ze západní Evropy. „Ty se na mezinárodní dopravě podílejí minimálně. Prakticky všechno dneska vozí dopravci z východních zemí, jsou levnější,“ podotkl Špryňar.
Kolik zaplatili v Česku na mýtném řidiči z ostatních evropských zemí
Jako příklad uvedl obchod mezi Českem a jeho západním sousedem – Německem. „Pokud jde o výměnu zboží mezi těmito dvěma státy, poměr byl vždycky okolo 90:10 ve prospěch českých dopravců. Němci si jezdí hodně vnitrostátní přepravu,“ dodal tajemník českých speditérů.
Firmy ze západu si navíc východní speditéry najímají na takzvanou kabotáž. Funguje to jednoduše: kamion z Rumunska projede přes Česko třeba až do Nizozemska, tam přes týden funguje jako přepravce a na víkend se vrací do své domoviny. Dříve byly podobné obchody zakázané, teď je Evropská unie už jen reguluje.
„Omezila počet dní, po které může východoevropský dopravce přebývat na území západoveropského státu,“ upřesnil Martin Špryňar.
V pondělí na západ, v pátek zpátky
Že takhle přes Česko putují kamiony z východu na západ a pak opačně, dokazují opět statistiky.
„Jak se přes naše území mohutně přesouvají nákladní vozidla, je patrné na Pražském okruhu. Jakmile byl otevřen a propojila se plzeňská dálnice D5 s brněnskou D1, objevila se čísla, která logicky kopírují týdenní obchodní řetězec,“ uvedl David Šimoník, mluvčího mýtného systému MYTO CZ.
Podle Šimoníka jsou dopravní proudy závislé na jednotlivých dnech v týdnu. „V pondělí a v úterý registrujeme výrazně vyšší počet kamionů ve směru od Brna na Plzeň a do Německa, ve čtvrtek a v pátek se to naopak valí zpátky. Jsou to stále stejná čísla,“ dodal Šimoník.
Kromě očekávaných cizinců ze sousedních zemí se vloni po našich silnicích projeli i řidiči z exotičtějších destinací. Mýtné brány zaznamenaly například vozidla z Gruzie, Kypru či Íránu.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist