Všichni, kdo jezdí po silnicích, by se měli připravit na rozšíření mýta a poplatky za vjezd do center měst. Ministr dopravy Zbyněk Stanjura se chystá poprvé ve své funkci předložit strategický dokument, kde nastiňuje, jak má vypadat doprava v Česku do roku 2020. A kromě městského mýta plánuje i další novinky, třeba venkovské autobusy na zavolání. Ministr jej veřejně představí v úterý.
Bezmála devadesátistránkový dokument neplánuje, které dálnice stavět, ale vykresluje dopravu jako celek. Soustředí se zejména na zklidňování provozu na silnicích, posílení železnice i rozvoj cyklistiky. Nicméně podle oslovených odborníků je Stanjurův obraz dopravního Česka v roce 2020 v řadě ohledů naivní.
Mýto, kam se podíváš
Příkladem může být úvaha o zavedení mýta na silnice druhých a třetích tříd, o němž uvažoval už exministr Vít Bárta (VV). „Z toho se nedá očekávat žádný výnos, spíše naopak. Doprava tam není taková, aby zaplatila drahý provoz mýta,“ říká člen vedení pražského ČVUT Petr Moos. „Pokud by to mělo mít smysl jako regulace dopravy, aby kamiony nejezdily po malých silnicích, je levnější tam postavit zákazovou dopravní značku,“ doplňuje Martin Felix ze sdružení dopravců Česmad.
I ministerstvo dopravy si je slabiny vědomo. Mýto chce proto na okreskách zavádět jen tehdy, pokud režijní náklady nepřesáhnou třicet procent vybrané částky.
Podle ČVUT je možné rozšíření mýta jen na silnicích prvních tříd, což Stanjura také výhledově plánuje. Ze zhruba deseti tisíc kilometrů, které v Česku jsou, je ale lukrativních sotva pět. „A výnos by byl v lepším případě kolem jedné miliardy korun,“ podotýká Moos.
V Česku se už tak nevybírá z mýta tolik peněz, jak vláda v rozpočtu plánovala: vloni to bylo 8,7 miliardy korun. Ač je to meziročně o 6,8 procenta více, pořád to není plánovaných 10,2 miliardy.
Podle společnosti Kapsch, která má mýto na starosti, se na nižším výběru podílely velkou částí úlevy pro kamiony s nižší emisní třídou. V tom chce ministerstvo pokračovat. Mýto se má naopak zdražovat v exponovaných časech, tedy například v pátek odpoledne. Už nyní je v té době dražší zhruba o polovinu.
Haló, potřebuji autobus
Poplatky na nových místech ale nečekají jen na řidiče kamionů. Ministerstvo dopravy chce do konce roku najít města, s nimiž by zkoušelo pilotní projekt zpoplatnění vjezdu do centra. Má to znamenat méně kolon a emisí. Podle odborníků opět představa, která bude v českých podmínkách těžko fungovat.
Tendr na nálepky STK za 104 miliony není čistý, varoval právník. Vyhrála nejdražší firma - čtěte ZDE
„Například v Londýně tento systém běží a vybrané poplatky dotují hromadnou dopravu. Je ale důležité, aby řidiči měli možnost centrum někudy objet. Jen tehdy je fér vybírat peníze za vjezd do středu města,“ říká Petr Moos.
Novinkou, kterou chce ministerstvo podporovat, jsou také takzvané autobusy na zavolání. V tuzemských podmínkách už něco podobného funguje například na jihu Čech. Autobusové linky mají sice jízdní řád s pevně stanovenými časy, do odlehlejších míst ale zajedou jen tehdy, pokud někdo z cestujících předem potvrdí rezervaci.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist