Systém automatické ochrany dopravních letadel CASA, známý pod zkratkou DAS, stále není plně funkční. Ministerstvo obrany však neuvažuje o tom, že by vypovědělo smlouvu s dodavatelskou společností Omnipol.

Vedení úřadu takový krok považuje za krajní řešení. Ministerstvo proto vyzvalo Omnipol k jednání, jak situaci dále řešit, sdělil mluvčí ministerstva obrany Jan Pejšek. Obrana podle něj neuvažuje ani o nahrazení systému obdobným produktem jiné firmy.

"O vypovězení smlouvy nyní ministerstvo obrany neuvažuje a považuje tento krok za krajní řešení. Nereálně se jeví i integrace systému vlastní ochrany od jiného dodavatele, kde by dosažení plné funkčnosti trvalo i několik let a výsledek podobné snahy je dopředu značně nejistý," prohlásil ve čtvrtek Pejšek.

 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.
 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.

Jednání s Omnipolem povede první náměstek ministra obrany Vlastimil Picek. "V nejbližším možném termínu chci jednat o tom, jak situaci řešit. Armáda potřebuje plně funkční a nasaditelné transportní letouny, musíme najít cestu, která nás k nim dovede," sdělil Picek.

Systém ochrany nefunguje již řadu měsíců. Poslední vojskové zkoušky byly ukončeny ve čtvrtek, opět s negativním výsledkem. "Systém vykazuje stále v některých parametrech hodnoty neodpovídající specifikaci, proto také Ministerstvo obrany DAS dosud nepřevzalo a neuhradilo. Za prodlení navíc nabíhají dodavateli i nadále finanční sankce," uvedl Pejšek.

Systém je nespolehlivý i po zásahu výrobce

Bez závad se nyní uskutečnily testy hlavní část systému, která letadla chrání před naváděnými raketami. Armáda je ověřila již loni v létě v Anglii. Správně však nefunguje indikace ozáření letounu radarem a také systém, který odhalí, je-li dopravní stroj ozářen laserem.

"Systém detekující ozáření laserovým paprskem se na počátku zkoušek potýkal s vysokým počtem falešných poplachů. Po zásahu výrobce nastalo výrazné zlepšení, ale přesto v současném technickém stavu systém nevykazuje dostatečnou spolehlivost," sdělil Pejšek.

 

Obrana tvrdí, že kvůli nefunkčnímu systému DAS nemůže španělské letouny CASA nasadit například v bojových misích. Omnipol se však brání, že jiné armády používají stejné stroje bez tohoto systému i v zahraničních bojových operacích. Běžnému využití letadel ovšem nedostatky systému nebrání. Armáda zatím na strojích CASA nalétala kolem 3000 hodin.

Předražené letouny, které armáda nechtěla

Nákup letadel CASA byl od počátku mnohými odborníky i médii kritizován jako předražený. Hovořilo se také o tom, že za pořízením letadel stál silný tlak vysoce postavených úředníků ministerstva obrany, kteří španělské stroje prosadili proti vůli některých armádních představitelů.

Kvůli obchodu je vyšetřována bývalá ministryně obrany Vlasta Parkanová (TOP 09) a její náměstek Jiří Staněk. Kriminalisté Parkanovou viní ze zneužití pravomoci veřejného činitele kvůli tomu, že podle vyšetřovatelů nenechala zpracovat nezávislý posudek na cenu letounů pro vojenské letectvo. Při nákupu tak údajně vznikla škoda 658 milionů korun. Parkanová je přesvědčena o tom, že se trestného činu nedopustila. Vinu odmítá i Staněk.

 

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist