Velké riziko pro řidiče v Praze je postavit auto do takzvané modré zóny, kde smějí parkovat jen místní obyvatelé. Městští strážníci tam nařizují nejvíc odtahů, které budou nyní citelně dražší. Podle plánu, který v úterý schválili pražští radní, o víc než polovinu.

Návrh ale ještě čeká kolečko připomínkování, zdražení by mělo začít platit až v únoru příštího roku.

Za chybné parkování, následné naložení a odstavení svého auta nyní platí motorista v metropoli 1450 korun. Nově to bude o sedm stovek více.

"Dnešní ceny nejen že absolutně neodpovídají aktuální situaci, ale objem odtahovaných vozů navíc v posledních letech významně klesá. Město tak na této službě tratí,“ zdůvodňuje rozhodnutí pražských politiků radní Lukáš Manhart (TOP 09).

 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.
 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.

Loni strážníci či jiné orgány nařídili v Praze přes 36 tisíc odtahů, na nich se vybralo 58 milionů.

Radní Manhart, který má v městské radě na starosti legislativu,  tvrdí, že město na odtazích tratí 40 milionů ročně, hlavně kvůli vyšší DPH, mzdám a cenám pohonných hmot. Odtahy se v Praze nezdražovaly od roku 2001.

Praha neví, kolik dává za odtahy

Údaje o velkých prodělcích, které vystavují pražští úředníci, jsou však poněkud zkreslené. Správa služeb hlavního města, která odtahovou službu zastřešuje, totiž nedokáže rozlišit náklady, které vydává na odtahy a na další své aktivity. Tudíž uvádí nepřesné celkové náklady 127 milionů korun  na rok.

Správa služeb už před časem odmítla poskytnout serveru iHNED.cz souhrn toho, co utrácí výhradně na odtahy. A odkázala na pražský magistrát.

„Organizace vykazuje řadu činností, které jsou zahrnuty v účetnictví a neumíme vytřídit, jakou část z toho představují přímé náklady na odtahy,“ připustila Eva Kubátová z tiskového oddělení pražského magistrátu.

Informace o významné prodělečnosti navíc nepůsobí věrohodně i z toho důvodu, že na pražských odtazích participuje i soukromá firma ABA. Praha samotná má totiž málo odtahových aut, proto si najímá pomoc.

Podívejte se, kde se v Praze odtahuje nejvíce:

Zdroj dat: Městská policie Praha, Open Street Maps

Soukromník má z každého odtahu 1078 korun, a přesto se mu tuto činnost vyplatí dělat – na rozdíl od magistrátu. Přitom také ABA musí platit řidiče, pohonné hmoty, provozuje i vlastní dispečink. Nemá pouze odtahová parkoviště, která zřizuje hlavní město.

 

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist