Bývalého šéfa Ředitelství silnic a dálnic Jiřího Švorce jmenovala vláda na post zmocněnce pro dálnici D1 a rychlostní silnici R35 v září 2011.
Nejvytíženější českou dálnici čeká na podzim největší oprava v historii, která potrvá nejméně jeden a půl roku. Doprava se omezí nejvíce na začátku rekonstrukce, na jeden nebo dva pruhy, dají se proto očekávat dopravní zácpy. Během rekonstrukce se omezení dotknou přibližně 20 % dálnice D1.
Jindy než za provozu je oprava dálnice D1 podle zmocněnce Švorce nemožná. "Vzhledem k neexistenci variantních dopravních tras přes ČR je jiný postup prakticky vyloučen," uvedl v rozhovoru se čtenáři IHNED.cz.
Dálnice dostane nový povrch a rozšíří se o tři čtvrtě metru. To umožní v dalších fázích rekonstrukce vést dopravu ve čtyřech pruzích na jedné straně dálnice.
"Jedná se rovněž o kompletní výměnu vozovkového souvrství, přestavbu mostních objektů v parametrech umožňujících budoucí rozšíření na třípruhové uspořádání v každém směru, uložení nových optických kabelů pro možné připojení telematických zařízení a jejich doplnění, modernizaci dalších inženýrských objektů, doplnění řady protihlukových opatření, doplnění objektů v rámci migračních koridorů živočichů a další práce," upřesnil rozsah rekonstrukce Švorc v online rozhovoru se čtenáři IHNED.cz.
Opravy D1



Oprava se bude týkat 40 kilometrů, kde bude rychlost omezena na 80 km/h. Podle vyjádření ministra dopravy Dobeše z minulého týdne by se D1 měla do roku 2050 rozšířit na čtyři pruhy. Podle Švorce by zrekonstruované úseky měly mít při řádné údržbě minimální životnost 30 let.
Čtenáře zajímala i možnost odklonění části kamionové dopravy z D1 na železnici. "V současné době je intenzita dopravy na modernizovaných úsecích až 40 000 vozidel za 24 hodin, z toho cca 10 000 je těžkých nákladních automobilů. V rámci přípravy projektu Modernizace D1 jsme prověřovali i možnosti přepravy kamionů po železnici. Bohužel železnice nedisponuje potřebnou technikou," tvrdí Švorc.
Nedostatky spočívají hlavně v chybějících nízkopodlažních vagonech, umožňující přepravu běžných kamionů. Nejsou ani vybudovány potřebné terminály pro jejich nakládání.
Naposledy ŘSD do nejdůležitější silniční tepny v Česku významně investovalo v letech 1996 až 1999 do rozšíření úseku Praha - Mirošovice.
Jak bude oprava vypadat? Budeme v roce 2050 jezdit mezi Prahou a Brnem ve třech pruzích? Zmocněnec pro D1 Jiří Švorc odpovídal na otázky čtenářů IHNED.cz.
Online rozhovor
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist