Při zkoumání nehod na českých dálnicích narazíte na spoustu zajímavých údajů. Především zjistíte, že smrtelných nehod je na D1 relativně málo. Za poslední čtyři roky (2008–2011) to je dohromady v obou směrech 7195 nehod. Při nichž zemřelo "jen" 60 lidí.

Dá se říci, že nejnebezpečnější úseky dálnice D1 jsou těsně před Prahou (do 25. kilometru) a těsně za Brnem směrem na Ostravu.

V následujících grafech si můžete proklikat kilometr po kilometru celou D1. Graf si můžete zvětšit na celou obrazovku, každý sloupec zobrazuje kilometr dálnice a počet nehod, které se na něm staly.
Nejdříve grafické ztvárnění nehod ve směru z Prahy do Brna a Ostravy:

A v obráceném směru z Ostravy přes Brno do Prahy:

Nejvíce nehod se v obou směrech koncentruje do blízkosti hlavního města a do exitů u Brna.

Zajímavý graf ukazuje i to, jak klesá počet nehod na silnicích v ČR. Podle policejních statistik jich v posledních letech výrazně ubylo.

Je vidět rychlý nárůst nehod na začátku devadesátých let a tři zlomy. První v roce 2001, kdy začala platit povinnost hlásit jen nehody nad 20 tisíc korun. Další pokles počtu zaznamenaných nehod přišel od června 2006, kdy se limit zvýšil na 50 tisíc. Nejvýraznější změna nastala od roku 2009, od kdy se hlásí jen nehody se škodou nad 100 tisíc.

Přesto se i tak počet nehod snížil, což dokazuje i následující graf, ve kterém je vidět snížení počtu smrtelných nehod za stejné období.

Zranění ovlivnila hromadná havárie

V počtu lehkých, těžkých i smrtelných se křivka dálnice trochu mění. Toto je směr Ostrava:

a tady je směr Praha:

Nepřehlédnutelný je stý kilometr, kde je obrovský nárůst způsobený hromadnou dopravní nehodou v roce 2008. Podobný výkyv je vidět i na křivce škod na majetku při dopravních nehodách na D1 ve směru Praha, opět na stém kilometru.

V obráceném směru je ale také nepřehlédnutelný, tentokrát 107. kilometr. Způsobila ho ale jedna jediná nehoda. 13. ledna 2009 zde po ránu havaroval kamion plný pneumatik, které na místě shořely. Řidič zemřel. Odhadovaná škoda byla téměř dvanáct milionů korun.

A na konec ještě "big picture": údaje OECD o smrtelných dopravních nehodách jsme vydělili počtem obyvatel evropských zemí. Potvrdila se tak známá skutečnost: zatímco na severu Evropy se jezdí ohleduplně a bezpečně, jižněji položení země jsou na tom o poznání hůř. Ještě o něco vyšší riziko smrtelných nehod je v České republice, v Portugalsku, v Chorvatsku a v Litvě. Utěšovat se můžeme tím, že bulharským, řeckým, polským a lotyšským řidičům jde o život – v průměru – ještě o něco častěji.

Nehodám na českých dálnicích se budeme věnovat i nadále. V nejbližších dnech rozebereme postupně jednu dálnici po druhé.

Dobré zdroje informací:

Podrobná mapa dálnice D1: http://www.dalnice.com/mapy/automapy/d01/automapa_d01_uvod.htm

Aplikace Nehodová místa Ředitelství silnic a dálnic ČR

 Zdroje dat: Ředitelství služby dopravní policie ČR, OECD

 

Doplnění: Nehody podle dnů v týdnu

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist