Už nejen "kmotři" a prominenti, ale všichni řidiči by co nevidět měli dostat šanci dát si na svůj automobil či motocykl registrační značku podle svého přání. Novinkou je, že si ji budou moci sami sestavit z vlastní kombinace písmen a číslic a nebudou vázáni ani na krajskou příslušnost jako dosud. Objevit se tak mohou i zajímavosti jako třeba BOND007 nebo FERDA323.

Vláda ve středu schválila návrh ministerstva dopravy, které chce zavedením tohoto opatření omezit korupci na úřadech a magistrátech, kde se registrační značky na vozidla vydávají a tamní úředníci od VIP klientů bokem vybírají tisíce korun za předem dohodnutou protekční značku.

Za novou službu už se bude platit legálně. Jedna tabulka registrační značky vyjde na pět tisíc korun, každý šofér automobilu tedy za dvě tabulky (dopředu i dozadu) zaplatí celkem deset tisíc korun.

Průhlednější a levnější

Podle ministra dopravy Pavla Dobeše chce jeho úřad nejen zprůhlednit přidělování značek na vozidla, ale také ušetřit desítky milionů korun. To zajistí tak, že každá nově vydaná značka s libovolnou kombinací znaků by nebyla vázána na auto, ale na řidiče.

"Registrační značku by tak mohl mít po celý život stejnou. Každý, kdo auto prodá a nechce se starou značkou rozloučit, si ji bude moct přepsat na sebe a svůj nový vůz," řekl už dříve Dobeš.

Sníží se tím náklady ministerstva, které ročně utratí za vydávání registračních značek čtvrt miliardy korun. K tomu navíc přibude příjem z vlastních značek.

V zahraničí jsou pro úřady obchody s čísly běžným zdrojem příjmů. Ve Velké Británii existují celé katalogy registračních značek. Například v Abú Dhabi se jedna vydražila za čtvrt miliardy korun.

Urážlivá slova se na českých autech neobjeví, ubezpečuje ministerstvo.

Cestování bez nervů

Značka na autě už tak nebude vázána na bydliště majitele. Ministerstvo plánuje, že úřady budou vydávat značky se zcela nahodilými kombinacemi znaků. Podle Dobeše se tak může předcházet i zbytečnému napětí, když například do Brna přijede řidič s pražskou RZ, nebo obráceně.

Novinka měla podle původních plánů začít platit od ledna 2013, ale není jisté, zda to do této doby stihnou všichni zákonodárci schválit. Po vládě jsou na řadě poslanci a po nich ještě senátoři a prezident.