V přírodě středočeského Posázaví se definitivně postaví dálnice D3. Stát se totiž definitivně rozhodl vést část dálnice v takzvané západní variantě. Na projektování tohoto úseku už byl vypsán tendr, píše ve středečním vydání deník E15. Už na začátku roku schválilo západní variantu Ministerstvo životního prostředí (MŽP). Komunikace v budoucnu spojí Prahu přes České Budějovice a Tábor s Rakouskem. Územní rozhodnutí bude ale podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vydáno nejdříve v roce 2015, pak bude teprve následovat výkup pozemků.

"Ředitelství silnic a dálnic definitivně přistupuje k pokračování investiční přípravy dálnice D3 pouze v západní variantě," řekla deníku mluvčí ŘSD Nina Ledvinová. Vítěz tendru, vypsaného nyní na projektování D3 v úseku od Pražského okruhu k Václavicím nedaleko Benešova, bude muset mimo jiné vytvořit dokumentaci pro územní rozhodnutí, stavební povolení a zadání stavby, připravit výkup pozemků a bude stavbu dozorovat. Hodnota zakázky činí zhruba 300 milionů korun, píše E15.

 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.
 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.

Šedesátikilometrová západní varianta středočeské části dálnice D3 vede přes Jesenici, Psáry, Heřmanice a Mezno. MŽP na začátku letošního roku vydalo pro tuto trasu kladné stanovisko EIA, čímž uznalo, že je vyhovující z hlediska dopadů na životní prostředí.

Pro ministerstvo je přijatelnější než východní varianta vedoucí přes Říčany a Benešov, protože bude mít menší dopad na zdraví obyvatel okolních obcí. Získání kladného posudku je nezbytné pro zahájení územního řízení o umístění stavby. Trasu přes Posázaví vyhodnotila jako nejvýhodnější před několika lety i expertní komise ČVUT.

Představitelé obcí v okolí plánované trasy dálnice ale se stavbou nesouhlasí. "Je to politické rozhodnutí. Z pohledu životního prostředí to nemůže vyjít," řekl již dříve ČTK Jiří Macák ze zájmového sdružení obcí Klid.

Sdružení vadí, že stát dává přednost turisticky atraktivnímu Posázaví před alternativní trasou, která by vedla průmyslovou zástavbou. Má také obavy, že kolem dálnice nekontrolovatelně porostou logistická a nákupní centra, která zdevastují poslední zbytky přírody.

Ministerstvo dopravy už na konci března vypsalo výběrová řízení na stavbu úseků dálnice D3 mezi Úsilným a Borkem na Českobudějovicku a mezi Veselím nad Lužnicí na Táborsku a Bošilcem na Českobudějovicku. Budování těchto úseků dálnice by mohlo začít letos na podzim. Náklady na celou dostavbu D3 mezi Prahou a hraničním přechodem Dolní Dvořiště na Českokrumlovsku se odhadují asi na 50 miliard korun.

Plánovaná výstavba dálnice D3 přes Posázaví

Plánovaná výstavba dálnice D3 přes Posázaví. Zdroj: ŘSD

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist