Sonda Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) při jedné z kontrol zvlněného úseku dálnice D47 u Ostravy objevila nevhodný materiál v násypu. "Nyní provádíme detailní expertizu obsahu a původu nově nalezeného odpadu, tentokráte gumové pneumatiky," uvedla v pátek mluvčí ŘSD Nina Ledvinová. Dálnici postavila společnost Eurovia CS, ŘSD jí chce zvlněný úsek vrátit k opravě.

Podle informací místopředsedy Věcí veřejných Tomáše Jarolíma byla při posledních kontrolních výkopech nalezena vrstva uložených pneumatik již v hloubce 1,2 metru pod terénem. "Jen v jednom výkopu o rozměrech čtyři krát tři metry bylo odkopáno šest pneumatik," uvedl v tiskovém zprávě. Další sonda prokázala využití různorodého odpadu v násypové vrstvě komunikace, a to v rozporu se zadávacími podmínkami a projektovou dokumentací.

Společnost Eurovia pochybení odmítá. Podle ní se sondy dělaly v místech mimo hlavní stavbu dálnice (viz. foto), v nichž společnost Eurovia CS zajišťovala rekultivaci po dokončení dálnice. "Vrstva, ve které podle Jarolímova vlastního prohlášení byly údajně nalezeny kusy pneumatik, leží hluboko pod úrovní, do níž Eurovia CS v rámci prací dle projektu zasahovala," sdělila Vanda Krčmářová z agentury Bison & Rose, která společnost mediálně zastupuje.SZN 0582

Podle ní nebyla Eurovia o obsahu nálezů hodnověrně seznámena, proto se k tomu nechce podrobněji vyjadřovat. Na Jarolíma chce však kvůli jeho výrokům podat trestní oznámení pro křivá obvinění.

Společnost Eurovia CS podala 17. února kvůli dálnici D47 žalobu k rozhodčímu soudu při Hospodářské a Agrární komoře ČR. Reagovala tak na dopis Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) z počátku února, které chce stavební firmě vrátit k opravě zvlněný úsek dálnice u Ostravy s tím, že stavba nebyla řádně dokončena a předána.

"Nemůžeme přijmout způsob, jakým zhotovitel k reklamaci nyní přistupuje. Jeho neustálé vykrucování a odmítání převzít za špatně odvedené dílo odpovědnost není dobrým signálem pro veřejnost. Každý daňový poplatník zaplatil tisíc korun za výstavbu tohoto úseku dálnice a je povinností zhotovitele, aby za tyto peníze provedl perfektní práci," míní Ledvinová.

Děvět kilometrů a 901 vad za 4,3 milionu

Podle ŘSD byl při stavbě dálnice použit špatný podkladový materiál. Na devítikilometrovém úseku dálnice mezi Bělotínem a Ostravou ŘSD reklamuje 901 vad. Problematický úsek dálnice postavilo za 4,3 miliardy korun konsorcium firem v čele se společností ODS-Dopravní stavby Ostrava, kterou v roce 2009 převzala Eurovia. Úsek je v provozu od prosince 2007. Severomoravská D47 se začala budovat v roce 2004, nyní se stavba blíží ke konci. Zbývá dostavět poslední část mezi Bohumínem a hranicemi s Polskem.

ŘSD tvrdí, že škody na dálnici jsou v řádech stamilionů korun. Podle Eurovie ovšem škody dosahují jen 125 milionů korun. Taková částka představuje zhruba tři procenta z celkových nákladů, což je podle ředitele firmy Martina Borovky obvyklé riziko, se kterým se počítá. Eurovia tvrdí, že většinu údajných vad způsobilo ŘSD špatnou nebo nedostatečnou údržbou.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist