Poslanci ve středu schválili novelu, která do pěti let omezí reklamní billboardy kolem všech silnic a dálnic. K razantnímu kroku se ale sněmovna neodhodlala.
V obcích, u restaurací nebo u čerpacích stanic mohou zůstat. Musí ale dodržet vzdálenost 200 metrů od podniku. Ostatní reklamy zmizí do pěti let.
V Česku je ve srovnání se západní Evropou neobvykle velké množství billboardů u hlavních silnic a dálnic. Například v Německu, Rakousku nebo na Slovensku jsou zcela zakázané. Ročně způsobí stovky dopravních nehod. Stát má ale z pronájmu těchto reklamních ploch desítky milionů korun ročně.
Změna se ale nebude týkat poutačů v obcích. V ní o jejich umístění rozhodují příslušné magistráty a radnice.
"Více než polovina billboardů nesplňuje dopravně bezpečnostní normy," uvedla v ČT hlavní důvod opatření mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková. Podle statistik loni narazila do jejich konstrukcí stovka řidičů.
V Česku připadá na 1 100 kilometrů dálnic přes 2 200 billboardů. Řidič tedy na jednom kilometru narazí v průměru hned na dva billboardy.
ŘSD vrátilo Eurovii zvlněnou část dálnice D47. Kvůli 901 vadám na devíti kilometrech - čtěte ZDE
Střet zájmů na závadné D47. Kontroloři pracovali pro stát i pro firmu - čtěte ZDE
Ředitelství silnic a dálnic a ministerstvo dopravy dlouhé roky tvrdilo, že smlouvy na pronájem billboardů byly nevýhodně uzavírány už v průběhu devadesátých let a nelze je zrušit ani omezit zákonem.
Přesto ale ŘSD uzavíralo nové smlouvy s reklamními agenturami a prodlužovalo ty stávající. Až nyní se je politici odhodlali zrušit, úplný zákaz začne nicméně platit až za pět let.
"Od doby nabytí účinnosti této novely budou mít i tyto nevýhodně uzavřené smlouvy pouze pět let. Potom je budou muset provozovatelé těchto bilboardů odstranit," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Marek Illiáš.