Kroky, které mají vést k úsporám v pražském dopravním podniku, se můžou dotknout nejen cen tramvajenek a rušení linek, ale také bydlení v blízkosti stanic tramvají či autobusů.
Z analýzy společnosti Boston Venture Central Europe (BVCE), kterou si na podzim objednal primátor Prahy Bohuslav Svoboda (ODS), vyplývá, že napříště by občané Prahy mohli na veřejnou hromadnou dopravu přispívat například jednorázovými poplatky při stavbě nemovitosti v blízkosti zastávky.
„Možností zvýšení příjmové stránky hlavního města, potažmo dopravního podniku, existuje mimo přímého zvýšení jízdného a zdražování tarifu hned několik. Jedním z nich jsou poplatky za dostupnou službu veřejné dopravy. Jde o pravidelné poplatky související s existencí dostupnosti veřejné dopravy, což má pozitivní dopad na tržní cenu nemovistosti,“ stojí v dokumentu BVCE.
Chceme Letiště Václava Havla, vyzvali ministerstvo financí pražští radní - čtěte ZDE
Praha couvá z miliardových nákupů autobusů. Nemají smysl, tvrdí primátor Svoboda - čtěte ZDE
Lidé, kteří bydlí v blízkosti metra, autobusu či tramvaje, by v budoucnu podle materiálu mohli platit i takzvané lokální daně. „Mohla by to být například daň z nemovitosti – v závislosti na lokalitě daň za dostupnou službu veřejné dopravy, či speciální daň na zajištění služby veřejné dopravy,“ píše se v dokumentu.
Analýza: Jízdné je neúměrně nízké
Magistrát by podle analýzy BVCE měl nejen více zasahovat a kontrolovat investice DPP, ale také se zaměřit na efektivitu dopravy.
Jinými slovy omezit, nebo úplně zrušit linky autobusů či tramvají, které nejezdí dostatečně obsazené nebo se zbytečně překrývají a zdvojují s jinými.
Dokument se zabývá i jízdným, které je podle analýzy neúměrně nízké oproti jiným evropským městům. Praha, která má jednu z nejlepších hromadných dopravních sítí v celé Evropě, si totiž podle dokumentu nemůže dlouhodobě dovolit hromadnou dopravu dotovat.
Půlnoční metro skončí
Velmi brzy tak skončí provoz pátečního a sobotního metra, které od minulého roku začalo jezdit po půlnoci až do jedné hodiny ráno. „Ano, v dohledné době skončí, jinou cestu nevidím,“ řekl v rozhovoru pro HN radní pro dopravu Josef Nosek (ODS).
Praha couvá z miliardových nákupů autobusů. Nemají smysl, tvrdí primátor Svoboda - čtěte ZDE
Pražským metrem jezdili mladí cestující bez kalhot. Podívejte se na "polonaháče" - čtěte ZDE
Primátor Svoboda prohlásil, že si dovede představit, že metro bude po půlnoci jezdit jen v zimních měsících, kdy je plesová sezona, a naopak v létě by byl provoz metra výrazně kratší.
Zmírnit se mohou slevy pro děti a důchodce
Další variantou, jak ušetřit prostředky rozpočtu DPP, potažmo hlavního města, je podle devětačtyřicetistránkového dokumentu přezkoumat výhodnost slev pro důchodce či děti.
„Máme jen určitý balík peněz, který se bude zmenšovat. Podle toho nastavíme parametry, za nichž bude DPP jezdit,“ řekl Nosek.
Zvýšení cen jízdenek především pro turisty
Ceny jízdného by se podle dokumentu mohly zvýšit nikoli na úkor občanů Prahy, kteří si koupí časovou jízdenku, ale naopak pro návštěvníky metropole.
„Nastavení cenových tarifů může být jedním z nástrojů, jak motivovat cestující k zakoupení časových jízdenek. Jedná se o skryté subvence rezidentů na úkor návštěvníků města používajících jednorázové základní jízdenky,“ stojí v analýze.
Nejprve koupel ve Vltavě, poté převoznický punč. Podívejte se, jak slaví otužilci - čtěte ZDE
Policie zatkla manažera společnosti, kterou vlastní Praha. Chtěl úplatek 1,6 milionu - čtěte ZDE
Primátor Svoboda k tomu dodává, že „analýza expertů je pro město manuálem, ze kterého bude vycházet“. „Platí, že o zdražení jízdného bychom uvažovali až po vyčerpání všech ostatních možností úspor. Já osobně tvrdím, že Pražané, majitelé časových jízdenek, by měli být zatíženi zdražením až na posledním místě,“ řekl HN primátor Svoboda.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist