Pavel Procházka, pověřený řízením společnosti ROPID, už prý má v hlavě možné varianty, kde finance získat. Pomoci DPP by mělo zvýšení jízdného a zrušení nočního metra.

HN: Ředitel dopravního podniku Martin Dvořák vidí jako jednu z možností, jak získat více peněz, v opětovném zvýšení cen jízdného. To však musí navrhnout ROPID. Je tato varianta nyní pravděpodobná, když k poslednímu zdražení došlo teprve před pěti měsíci?

Je naše povinnost hledat všechny možnosti, abychom dostáli rozpočtu na dopravu. Možná by od nás dokonce bylo nefér, kdybychom variantu zdražení jízdného nenabídli. Pokud se nepletu, tak v memorandu je dokonce napsáno, že máme zpracovat analýzu srovnání s ostatními městy. Naším úkolem tedy je připravit všechny možné varianty. A varianta zdražení jízdného bude na stole, zcela jistě ji navrhovat budeme. Následně ji předložíme magistrátu.

HN: Je ve hře i možnost, že by se zrušilo bezplatné jízdné pro děti do patnácti let a seniory nad 65 let, což bylo jednou z programových priorit koalice ODS a ČSSD?

Jelikož tato koalice už neexistuje, tak pochopitelně i tuto variantu budeme navrhovat. Opravdu jich předložíme několik.

HN: Dotkne se ceny jízdenek i zvýšení DPH od 1. ledna?

S největší pravděpodobností ne.

HN: Bývalý primátor Pavel Bém minulý rok prosadil delší provoz metra o víkendu. O kolik se náklady na provoz kvůli tomuto kroku zvýšily?

Prodloužení provozu vyjde ročně na 35 milionů. A to se jedná jen o jednu hodinu během pátku a soboty.

HN: Vidíte jako pravděpodobné, že by se provoz metra opět o hodinu zkrátil?

S ohledem na ekonomickou situaci to budeme zvažovat a opravdu detailně zkoumat. A to nejen metro, ale i veškerou povrchovou dopravu.

HN: Do kdy musíte mít návrhy přichystány?

Musí to být co nejrychleji, aby účinnost a finanční přínos byl už v roce 2012 co největší.

HN: Od 11. prosince začnou platit nové jízdní řády. Čeho se změny budou týkat především?

Jelikož už jsme měli signály, že rozpočet pro dopravu nebude takový, jak jsme si představovali, dojde k významným úsporám. Snažili jsme se tentokrát jít více do hloubky. Především dojde ke zrušení několika autobusových linek, které jsou souběžné s kolejovou dopravou. Ty jsou naprosto zbytečné. Dále budeme mnohem více využívat midibusy, které přijedou lidem až skoro před dům. Zároveň významně zapojíme i železniční dopravu. Proto například zkrátíme linku 109 jen do Dolních Počernic, protože kopíruje vlakovou trať do Klánovic. Chceme, aby se z klánovického nádraží stal významný přepravní uzel.

HN: Máte spočítáno, kolik chystanými opatřeními ušetříte?

Jedná se o úsporu v řádu desetitisíců vozových kilometrů za rok. Přesnou sumu v korunách však říct nedokážu.

HN: Zatím jste hovořil pouze o změnách v autobusové dopravě, u tramvají a metra k žádným úpravám nedojde?

Co se týče metra, tam se nebude dít nic. A na povrchu jsou veškeré změny soustředěny opravdu jen do autobusové dopravy.

Celý rozhovor s Pavlem Procházkou čtěte v úterním vydání HN Praha.

Čtěte více v Hospodářských novinách