Diváci, kterých k pražskému letišti dorazily tisícovky, mohli letoun obdivovat při manévrování nad plochou, včetně závěrečného zhruba dvacetiminutového obkroužení letiště.
Airbus A380 má rozpětí křídel téměř 80 metrů, dlouhý je 73 metrů. Poprvé se měl v Česku ukázat již letos v červnu, tehdy ale z jeho příletu z technických důvodů sešlo. Na pražském letišti je nyní nejběžnějším letounem Airbus A320. Tento letoun má rozpětí křídel 34 metrů, délku trupu 37,5 metru a pojme 180 cestujících.
Do Prahy míří i další obří stroje
Přílet stroje A380 odstartuje příchod velkých letadel do Česka. Pražské ruzyňské letiště kvůli tomu zvyšuje své odbavovací kapacity a v budoucnu bude schopné běžně odbavit cestující čtyřmotorových Airbusů A340-600, největších Boeingů B747-8 či o něco menších B777-300.
Letiště kvůli přijímání obřích letounů nechalo zmodernizovat nástupní tunely celkem u tří letadlových stání za zhruba 177 milionů korun. Jednoduché nástupní mosty letiště rozšíří na dvojité, což umožní odbavovat výrazně větší letadla s rozpětím křídel do 65 metrů. Výstavba nových tubusů s pracovištěm letištní kontroly a další nezbytnou infrastrukturou by podle letiště měla být dokončena do února příštího roku.
Přistání Airbusu A380 v Praze
Letoun je na nebi poměrně novinkou. Oficiálně byl projekt pod označením A380 představen koncem roku 2000. V lednu 2005 se letoun předvedl veřejnosti a o čtvrt roku později v Toulouse poprvé vzlétl. Do služby se ale kvůli problémům s elektroinstalací poprvé dostal až v říjnu 2007.
Srovnání 4 největších letadel světa
Technické detaily o největším letounu světa
Výkony: dolet 15.400 kilometrů, cestovní rychlost 945 kilometrů za hodinu (Mach 0,89), nejvyšší rychlost 1020 kilometrů za hodinu (Mach 0,96); nejvyšší vzletová hmotnost 569 tun
Kapacita: při nejčastěji používaném uspořádání kabiny ve třech třídách 525 míst; ve dvou třídách by to bylo 644 míst a v případě, že by letoun měl jen jedinou turistickou třídu, uvezl by 853 lidí
Uživatelé: Singapore Airlines (od října 2007), Emirates (od srpna 2008), Quantas (od října 2008), Air France (od listopadu 2009), Lufthansa (od června 2010), Korean Air (od června 2011)
Historie: první studie o vysokokapacitním letounu z dílny evropského Airbusu se datují do začátku 90. let, konstrukční práce na stroji, značeném zpočátku A3XX, začaly v červnu 1994; oficiálně byl projekt pod označením A380 představen koncem roku 2000; v lednu 2005 se letoun předvedl veřejnosti a o čtvrt roku později v Toulouse poprvé vzlétl; do služby se ale kvůli problémům s elektroinstalací poprvé dostal až v říjnu 2007
Letoun, kterého létá na linkách přes pět desítek exemplářů, zatím neměl žádnou nehodu se smrtelnými následky. Nejvážnější incident se stal loni v listopadu, když se stroji společnosti Quantas za letu roztrhl motor, posádka se ale dokázala vrátit na letiště v Singapuru. Následně ale musel výrobce pohonné jednotky, firma Rolls-Royce, provést úpravy na dalších letounech s jejími motory.
Výroba Airbusu A380 je logistický oříšek, jednotlivé díly se totiž vyrábějí v Německu, Velké Británii, Španělsku a Francii, kde se v Toulouse také stroj kompletuje.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist