Ministerstvo dopravy shání chybějící peníze pro svůj resort a přišlo s novým plánem - de facto zdanit všechny řidiče, a to formou zavedení poplatku za používání silnic prvních tříd.
"Pokud by vybrané peníze šly zpět do infrastruktury, pak by to řidiči byli ochotni pochopit. Ale pokud ne, pak by to byl velký problém," uvedl serveru IHNED.cz mluvčí Ústředního automotoklubu České republiky Igor Sirota s tím, že zpoplatnění prvních tříd pro osobní vozy je v Evropě neobvyklé - platí v Černé Hoře, Bulharsku nebo Rumunsku. "Tam se platí poplatky za používání veškeré silniční sítě," řekl Sirota.
Ač by byly zpoplatněny "jen" silnice I. tříd, ve skutečnosti by se jednalo o zdanění všech řidičů. "Dálnicím a rychlostním silnicím se při cestách ještě můžete vyhnout, ale prvním třídám už ne," uvedl Sirota.
Ministerstvo však plánuje nejen zavedení známek na silnicích 1. třídy, ale zároveň i zdražení mýta kamionům a jeho rozšíření dokonce na některé silnice 2. třídy.
Autobusy mají platit menší mýto
"Máme dohodu s ministerstvem, že se mýto zdraží o 25 procent, ale zároveň bude zaveden systém slev," uvedl šéf Sdružení automobilových dopravců Česmad Martin Špryňar. "Navíc od 1.9. budou mít autobusy minimální sazbu, takže v jejich případě dojde ke zlevnění mýta," řekl Špryňar, podle něhož rozšíření mýta na silnice 2. třídy je ekonomický nesmysl, protože bude prodělečné.
Na pokutách se vyberou miliony
S výrazným rozšířením zpoplatněných úseků ministerstvo řeší i kontroly. "Celníky bychom měli, ale zda bychom měli v kompetenci kontroly i na úsecích 1. tříd, to je zatím v jednání," uvedla tisková mluvčí Generálního ředitelství cel Martina Kaňková.
Ve hře přitom není nezanedbatelná částka. Za jízdu po dálnici nebo rychlostní silnici bez platné známky hrozí v Česku bloková pokuta až 5.000 korun. Loni se na těchto pokutách vybralo téměř 16 milionů korun, za letošní půlrok (leden - červen) už 10 milionů.
Jaký je váš názor na plán ministerstva dopravy? Napište jej do uvedeného okna, některé z nejzajímavějších názorů čtenářů budeme postupně níže zveřejňovat .
Chápu důvod, nechápu způsob tvorby fondu na investice do dopravní sítě. Ani to již zavedené mýtné. Stát chce nějakým způsobem získat peníze na opravy, údržbu a výstavbu silniční sítě. Dobrá. Nebylo by nejlevnější a nejjednodušší zvednout spotřební daň u PHM toto navýšení ihned směrovat do fondu dopr.infrastruktury?
Já osobně čepuji cca 75 litrů měsíčně. Kdyby se spotřební daň zvedla o 1,-Kč/l, odevzdám státu cca 900,-Kč ročně navíc a stát nemusí tisknout a distribuovat známky, následně řešit kriminalitu se známkami spojenou atd. Jiná otázka je, jak s vybranými prostředky nakládá. Jan Hrad
Každý resort žehrá na nedostatek financí a přitom se nehorázně přeplácí služby a zboží, které si ten který resort objednává. Nemáte peníze? Začněte šetřit! Propusťe zbytečné úředníky! Práci zadávejte pouze přímým dodavatelům, nikoliv mnoha zprostředkovatelům! Já už další daně platit nehodlám. Stanislav Beneš, Praha
Pokud by to vedlo k opravám těch "oranic" 1. třídy, tak bych nebyl proti. Ale jsme v Čechách, takže to budou rozkrádat stavební firmy za asistence statních úředníků... Ostatně pokud chce ministerstvo ušetřit, tak asi bude stačit, když nebudou několikanásobně předražené stavební práce na stávajících realizacích, ale to by asi pánové přišli o kapesné, že... Čtenář podepsaný jako Véna, Praha
Nechápu proč zavádět další paušální daň, když tu máme daň silniční. Stačí ji rozšířit na všechny, kteří silnice používají. Martin Kokeš, Pardubice
Myslím, že zpoplatnění silnic 1. třídy by nebylo od věci pouze v případě, že vybrané peníze by byly ihned investovány do oprav děr a výtluků, zkvalitnění značení a budování odpočívadel. Nicméně v současné situaci, kdy stát bez rozdílu ministerstva mrhá veřejnými prostředky tak, že jako obyčejný občan už by měl na krku 20 exekucí, je to do nebe volající hloupost a utopie. Isaak Schloss, Praha
Jsem zásadně proti. Stavební firmy budou dál nehorázně rozkrádat za asistence statních úředníků... Ostatně pokud chce ministerstvo ušetřit, tak bude stačit, když nebudou několikanásobně předražené stavební práce na právě realizovaných státních stavbách ... Zajímavé, že Německo je násobně větší země s mnohonásobně větším množstvím komunikací a Němci neplatí žádné známky... Petra, Praha
Nejprve ať stát "vyúčtuje" výnos ze spotřební daně z PHM. Tuto zvláštní daň platí každý motorista mimo ostatní běžné daně, kterými jsou daně z příjmu a DPH. Pokud se ukáže, že daně, které si motoristé platí takříkajíc navíc, nestačí pro krytí jejich potřeb, tak potom nechť se začne uvažovat o tom, ať motoristé platí za služby, které jim stát poskytuje navíc. Osobně nemám v principu nic proti dáničním poplatkům, mýtu a podobně. Ale při vědomí, že ze spotřební daně jde na opravu silnic cca 20 % a zbytek jde bůhví kam, mne řeči o tom, že stát nemá na opravy, údržbu či výstavbu silnic, opravdu zvedají ze židle. Richard, Karlovy Vary
Ministerstvo dopravy by mělo spíše jít do sebe, proč zvolilo drahý systém mýtných bran místo modernějšího systému satelitního, který by byl schopen pokrýt silnice všech tříd. Do doby zavedení výběru mýtného i u motorových vozidel do 3,5 tuny (podle ujetých km) je uvedený návrh MD nesmyslný. Jen mírné zdražení dálničních kuponů je snad přijatelné. Richard, Praha
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist