Priority v resortu dopravy jsou závislé na rozpočtovém rámci pro rok 2012, uvedl v pátek nastupující ministr dopravy Pavel Dobeš (VV) na společném brífinku s premiérem Petrem Nečasem. Chce však například prosazovat rozšíření elektronického mýtného na silnice nižších tříd.

Některá témata bude Dobeš konzultovat se svým předchůdcem Radkem Šmerdou, například převod zaměstnanců Českých drah pod Správu železniční dopravní cesty (SŽDC).

Podle Dobeše nebude resort dopravy kopírovat program předchůdců na ministerstvu, bude naopak podporovat koncepci, která je vhodná pro ministerstvo a Českou republiku. "Nechci to stavět tak, že budu prosazovat Bártovu nebo Šmerdovu koncepci," uvedl i s odkazem na Šmerdova předchůdce ve funkci Víta Bártu (VV).

Nový ministr chce stejně jako Bárta prosazovat rozšíření elektronického mýtného na silnice nižších tříd, protože to vyplývá přímo z programu Věcí veřejných, kterým Dobeš dělá pražského manažera.

Plánovat dlouhodobé koncepce dopravy do roku 2015 až 2020 je podle Dobeše nerealistické. Poukázal v této souvislosti na rozpočtové rámce a také na to, že není jasné, kolik peněz dostane Česká republika z Evropské unie. Nastupující ministr uvedl, že je mu bližší spíše varianta bývalého ministra Šmerdy, který od vytváření dlouhodobé koncepce dopravy plánované Bártou upustil.

Dobeš plánuje ještě během pátečního dne obsadit post státního tajemníka, který bude ministrovým nejbližším spolupracovníkem. Předpokládá nicméně, že bude úzce spolupracovat také s prvním náměstkem Lukášem Hamplem. Kdo by měl do funkce státního tajemníka nastoupit, ministr zatím neuvedl.

Šmerda: Svému nástupci jsem ochoten pomoci

Premiér Nečas uvedl, že Dobeš má základní znalosti z oboru, které jsou pro zastávání úřadu nezbytné. Zároveň poděkoval odcházejícímu Šmerdovi, který ve funkci ministra působil od dubna. Nahradil tehdy Bártu, který musel odstoupit po zveřejnění informace, že údajně uplácel své stranické kolegy.

"Co se týká mého nástupce, kdykoliv bude cokoliv chtít, jsem ochoten mu pomoci," řekl Šmerda. Důležitá je podle něj kontinuita programů v resortu. Zároveň ale nepředpokládá, že by Dobešovi radil z pozice náměstka nebo jiného interního zaměstnance ministerstva dopravy. Před nástupem do funkce ministra Šmerda na ministerstvu dopravy působil jako státní tajemník a náměstek ministra Bárty.