Pokud se chystáte o prázdniních cestovat po železnici, počítejte s tím, že v horkých dnech budou muset v některých úsecích vlaky zpomalit. Mimořádná prověrka Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) totiž ukázala, že zejména na jižní Moravě jsou uvolněné šrouby upevňující koleje k pražcům.

Provoz je však bezpečný a vlaky by neměly nabírat větší zpoždění, ujišťují zástupci správce tratí. Většina zjištěných závad bude podle nich odstraněna v červenci a srpnu. "Až na několik výjimek bude mimořádná údržba dokončena během letošního roku," uvedl ředitel odboru provozuschopnosti SŽDC Ivan Jágr.

Mimořádnou prověrku železničních tratí zahájilo vedení SŽDC poté, co na začátku května u Topolan na Vyškovsku zřejmě kvůli uvolněným šroubům a jejich nedostatečné kontrole vykolejil nákladní vlak. Při nehodě nebyl nikdo zraněn, škody se však odhadují na 1,4 milionu korun a o místo přišel náměstek generálního ředitele a několik dalších zaměstnanců SŽDC.

Špatná údržba

Aktuální kontrola prověřila všechny tuzemské železniční tratě a největší nedostatky odhalila v jihomoravském regionu. "Na trati z Lanžhotu na státní hranici byly zjištěny uvolněné šrouby na 50 až 70 procentech upevňovadel," stojí například ve zprávě SŽDC.

Na trati z Brna do Přerova se podíl uvolněných šroubů v jednotlivých úsecích pohybuje od 15 do 65 procent. Uvolněná upevňovadla byla při kontrole zjištěna také například na trati z České Třebové do Bohumína, z Uherského Brodu do Újezdce či z Ústí nad Labem do Chomutova.

 

 

Podle pověřeného ředitele SŽDC Pavla Habarty nebyla údržba těchto tratí zřejmě dlouhá léta prováděna odpovídajícím způsobem. "Výsledek se dostavil v těchto dnech," podotkl.

Čekejte zpoždění, ale jen malé

Kvůli těmto závadám, jejichž odstranění přijde na více než 150 milionů korun, byla při vyšších teplotách vzduchu nařízena pomalá jízda vlaků na několika desítkách úseků celostátních i regionálních tratí.

Při teplotách vyšších než 30 stupňů Celsia byly kvůli zjištěným závadám zavedeny pomalé jízdy na 31 úsecích celostátních tratí a na 19 úsecích regionálních tratí, na dalších místech platí zvýšený dohled. Například v úterý tak vlaky musely zpomalit na 170 kilometrech celostátních i regionálních tratí.

 

 

Pomalé jízdy se v některých úsecích tratí při vyšších teplotách z preventivních důvodů zavádějí pravidelně každý rok a podle Ivana Jágra sice mohou způsobit zpoždění, ale návaznost jízdních řádů by neměla být narušena. Úseky pomalých jízd totiž většinou nejsou příliš dlouhé, takže dopravci tato zpoždění mohou zpravidla snížit.