Zavedení jízdného zdarma v pražské MHD pro děti a seniory přes kartu Opencard odporuje zákonům Evropské unie. Na základě právnických posudků to tvrdí pražská TOP 09. Kartu si totiž mohou pořídit pouze obyvatelé České republiky. Vůči ostatním obyvatelům Evropské unie to je diskriminující postup, řekl v úterý zastupitel Tomáš Hudeček (TOP 09).

Radní hlavního města minulý týden rozhodli, že od začátku července budou pražskou MHD jezdit zdarma děti do 15 let a důchodci od 65 roků. Dosud si lístek nemuseli kupovat senioři nad 70 roků a děti do deseti let.

Aby mohli využít bezplatného jízdného, musí si cestující nově pořídit kartu Opencard. Na ni mají nárok ale jenom obyvatelé Česka. Na kartu si následně musí nahrát aplikaci, která dokládá nárok na slevu.

Mluvčí Šimon Hradní ze společnosti Haguess, která pro magistrát projekt opencard vyvinula, nesouhlasí s nařčením o diskriminaci cizinců. "Může si ji koupit i cizinec. Musí ale uvést kontaktní adresu v České republice, kde ho je možné zastihnout," zdůraznil. S tím souhlasí i bývalý mluvčí projektu Martin Opatrný. Podle něj věc minulý rok prověřovala i Česká obchodní inspekce.

TOP 09 si proto zadala analýzu u tří právnických kanceláří. Jejich posudky se podle Hudečka shodují a postup hlavního města označují za diskriminující vůči občanům Evropské unie. Evropské právo totiž zakazuje jakoukoli "diskriminaci na základě státní příslušnosti". "Kdokoli může nyní přijít k Evropskému soudnímu dvoru a pravděpodobně uspěje," poznamenal Hudeček.

Španělský precedens

Dokládá to podle něj precedens z poloviny 90. let ve Španělsku, kdy britský občan vyhrál při o bezplatné vstupné do místních muzeí. Lístky si nemuseli kupovat pouze Španělé a určité věkové skupiny.

Pokud by Praha soudní spor prohrála, musela by podle Hudečka ze svého záměru ustoupit, anebo bude muset zpřístupnit bezplatné jízdné i pro obyvatele ostatních států EU.

V takovém případě by se ale prý propadly dopravnímu podniku příjmy z tržeb více, než Praha předpokládá. V současné době počítá, že vybere asi o 240 milionů méně. Výpadek má částečně pokrýt zvýšení jednorázových jízdenek.

Hudeček dostal informaci od právních kanceláří v pondělí večer. "Nevíme, co s tím teď dělat. Obrátíme se na koalici, jestli si problém uvědomuje," řekl.

Březina: Je to šíření poplašné zprávy

Náměstek primátora Karel Březina (ČSSD) odmítá, že by Praha postupovala špatně. "Myslím si, že to je šíření poplašné zprávy," řekl. Původně podle něj vedení města chtělo bezplatné jízdné nad zákonem stanovené hranice přiřknout pouze Pražanům. Od záměru nakonec ustoupilo. Rozhodnutí nechce nijak měnit, o správnosti postupu má podle něj rozhodnout případný soud.

Požadavek, aby měli cestující od deseti do 15 let a od 65 do 70 let opencard, magistrát v minulosti hájil možností lepší kontroly jízdenek cestujících nebo sledování počtu pasažérů. Podle Březiny budou muset v budoucnosti využívat opencard všichni cestující v pražské hromadné dopravě, a to včetně dětí od šesti do deseti let.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist