Symbol nepovedených pražských zakázek spolkne dalších více než 10 milionů korun. Magistrát totiž přebírá předražený projekt Opencard pod svou správu a musí nakupovat nové počítače, přijímat lidi a najmout si kanceláře. Přechod od dosavadní správcovské společnosti Haguess má být hotov na začátku června.

Se společností se magistrát rozešel kvůli auditu, který kromě předražení Opencard ukázal i to, že radnice nemá nad projektem kontrolu a jde na ruku právě správcovské firmě Haguess.

Zda Praha převzetím Opencard ušetří, zjišťuje paradoxně až nyní. "Tyto údaje nejsou známy. Probíhá analýza finančních nákladů," řekla mluvčí magistrátu Tereza Krásenská.

5 klíčových okamžiků Opencard

 

24. listopadu 2009: Pražský magistrát zveřejnil výsledky auditu. Vyšlo najevo, že nemá nad kartou kontrolu a projekt už stál 888 milionů, což je podle auditorů zbytečně hodně. 

22. prosince 2009: Vedoucí informatiky pražského magistrátu Václav Kraus se rozhodl kvůli Opencard odejít z magistrátu. Byl první obětí neúspěchu projektu

17. února 2010: Společnost Haguess odkryla nejasnou majetkovou strukturu, což po ní požadoval magistrát jako záruku další spolupráce. Majitelem firmy je Jaroslav Turek.

14. listopad 2010: Končí éra kuponů, Dopravní podnik už vydává dočasně jen jeden jejich typ. Lidé si musejí pořizovat Opencard.

2. února 2011: Policie obvinila prvního člověka kvůli Opencard. Jeho jméno není známo. Městské státní zastupitelství v Praze za pár dní stíhání zrušilo.

 

Podle opozice je to chyba. "Je jasné, že si s tímhle dědictvím neví koalice rady," řekl předseda zastupitelského klubu TOP 09 Tomáš Hudeček.

Převzetí bude stát podle čísel magistrátu 10,9 milionu korun. Radnice však bude dál platit zhruba třicítku nových zaměstnanců a roční nájem v budově v pražských Holešovicích ve výši 3,2 milionu.

Miliony za licence

Nebudou to jediné výdaje. Magistrát má s Haguess nevyrovnané účty za kartové licence. Zatímco kartu má kolem 800 tisíc lidí, magistrát zaplatil firmě jen 650 tisíc licencí. Firma má tedy v přepočtu nárok na několik milionů korun. "O výsledné částce jednáme," řekl mluvčí Haguess Šimon Hradní.

Projekt pražské karty Opencard stál necelých 900 milionů korun. Dosud je na ni možné získat slevu do zoo nebo galerií, zaplatit u parkovacího automatu, použít ji jako tramvajenku nebo čtenářský průkaz. Lze také zjistit, zda držitele karty za volantem auta změřil některý z pražských radarů.

 


Čtěte více v Hospodářských novinách