Náčelník generálního štábu Vlastimil Picek povolil od čtvrtka lety tří ze čtyř dopravních letadel CASA, jejichž provoz byl dočasně zastaven kvůli závadě avionického systému jednoho ze strojů. ČTK to sdělila mluvčí generálního štábu Jana Růžičková. Na odstranění závady u čtvrtého stroje se stále pracuje.

Lety španělských dopravních letounů byly obnoveny na základě dosavadních výsledků prověřování závady, která se u jednoho stroje objevila za letu. Do Česka kvůli odstranění závady přiletěli odborníci ze španělské firmy, která stroje vyrábí. U letounů přeinstalovali softwarové vybavení a provedli kontrolní lety.

"Tři letouny mohou za přesně stanovených podmínek plnit přepravní a výcvikové úkoly. U čtvrtého letounu budou po přijatých bezpečnostních opatřeních nadále probíhat ve spolupráci se španělskými odborníky testovací lety, jejichž účelem je odstranění zjištěné závady na původním softwarovém vybavení avionického systému," vysvětlila Růžičková.

Armáda pozastavila lety strojů CASA na počátku května. Nebyl to přitom první problém, který se v souvislosti s novými dopravními letadly objevil. V únoru byl jejich provoz dočasně zastaven poté, co se jedno z nich při manévru při cvičném letu propadlo o několik desítek metrů.

Koncem zimy se v médiích objevily informace o tom, že armáda musí odložit vyslání těchto letadel do Afghánistánu, neboť systém ochrany proti raketám, který za 150 milionů korun dodala firma Omnipol, neprošel vojskovými zkouškami a firma ho bude muset vyměnit či opravit.

Závada budou odstraněny do 15 června

Růžičková ve středu uvedla, že Omnipol požádal o prodloužení termínu pro odstranění těchto závad a nedostatků z konce dubna do 15. června.

První ze čtyř transportních letounů CASA C-295M přistál v Praze v lednu loňského roku. Nové letouny nahradily dosluhující a zastaralé stroje An-26, které armáda nedávno po téměř 30 letech vyřadila z výzbroje svého letectva.

Letoun C-295M může nést 71 vojáků nebo 48 plně vyzbrojených výsadkářů nebo 24 raněných, je-li přizpůsoben jako zdravotní verze.

Nákup dopravních letadel CASA byl podle odborníků i médií podezřelý. Kontrakt byl podepsán v roce 2009, den před nástupem tehdejšího náměstka ministra Martina Bartáka do funkce šéfa resortu. Podle Evropské komise ČR údajně nedodržela předpisy EU týkající se zadávání veřejných zakázek, když o zakázce za 132 milionů eur (téměř 3,5 miliardy korun) rozhodla bez výběrového řízení.