Ministr dopravy Vít Bárta se pouští do dalšího souboje s českými stavbaři – tentokrát kvůli nekvalitním opravám silnic a dálnic.
Miliardové zakázky chce Bárta už od příštího roku rozdrobit a rozdělit mezi více firem. Chronický problém s poškozenými vozovkami slibuje vyřešit tím, že dá na opravy více peněz. Od stavbařů ale bude opět chtít slevy a lepší technologie, aby opravené úseky déle vydržely.
Loni se podle policie v Česku stalo 448 nehod kvůli „závadám na silnicích“ (výmoly, výtluky, vyjeté koleje, chybějící značky...). To je téměř o polovinu více než v roce 2008.
Rozpočet na opravy silnic slibuje příští rok zvednout ze čtyř na devět miliard korun. K penězům by se měly dostat i menší firmy, změní se také způsob zadávání práce. Zakázky budou nově v režii soukromníků.
OBRAZEM Na opravy silnic budou znovu chybět miliardy. Znáte podobná "děravá" místa? Pošlete nám tipy
Nový režim se začne zkoušet už letos ve Středočeském kraji, zatím s rozpočtem deset milionů.
Bárta podobně jako u byznysu se stavbou dálnic kritizuje to, že z oprav profitují stále stejné firmy. A postupují často tím nejlevnějším způsobem: zalátají díry a brzy mohou svoji práci opakovat.
Tato praxe, nad níž se podivují i mnozí stavební experti, se má změnit.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist