Drahé české dálnice budou mít v příštích letech "pomník" za 110 milionů korun. Je to most, který nevede odnikud nikam a měl se stát součástí napojení na pražský dálniční okruh u Komořan. Odbor výstavby Prahy 12 žádal jeho zbourání, o čemž jako první informovaly HN. Pražský magistrát však nově potvrdil, že opuštěný most bude stát dál. Jeho další využití je ovšem nejasné.

Zboření mostu požadovali nejprve místní lidé ze Sdružení občanů pro Prahu 12. Za pravdu jim posléze dal i odbor výstavby místní části, podle nějž stavba mostu neměla hotové územní řízení, a na magistrát poslal podnět k odstranění stavby.

Z mostu se mezitím stal symbol plýtvání peněz určených na dálnice. Magistrát ho nakonec zbourat nenechal. Prohlásil ho za součást tunelu z Komořan do Cholupic, čímž ho legalizoval. "Šlo jen o administrativní nedorozumění, které už jsme se stavebním odborem Prahy 12 vyřešili. Ta stavba je legální," řekl mluvčí magistrátu Jiří Wolf.

Silnice k mostu nevede

Vyřešením jednoho problému však nastal druhý. K mostu nevede žádná silnice. Důvodem je to, že se zdejší zastupitelé nedokázali dohodnout, kudy napojení na dálniční obchvat Prahy povede. Plány předchozího vedení radnice místní lidé odmítali s obavami ze zvýšení hluku nebo poškození přírody.

Téma nakonec vstoupilo i do volebních programů místních politiků před komunálními volbami. Zástupci nespokojených obyvatel ze Sdružení občanů pro Prahu 12 se nakonec dostali až na radnici. "Nyní jsme znovu na startovní čáře," říká členka sdružení a radní Daniela Rázková.

V praxi to znamená, že se plány na silnici k opuštěnému mostu kreslí znovu a Komořany nebudou mít přímé napojení na okruh ještě několik let. Ještě před volbami to bývalý starosta Petr Hána (ODS) odhadoval na čtyři roky.

Komořanský most je jen jedním z příkladů rozhárané koncepce českých dopravních staveb. Ministerstvo dopravy před časem například zastavilo budování čtyř silnic těsně před dokončením, protože na ně nemá peníze. Praxe však ukázala, že zakonzervování vozovek by vyšlo finančně zhruba stejně jako jejich dokončení.

Konzervace přitom musí proběhnout, aby stavby v příštích letech nezničil déšť a mráz. Stavební společnosti proto začaly Ředitelství silnic nabízet, že zastavené vozovky dokončí na svůj účet a stát jim bude posléze peníze splácet. Ministerstvo se k nabídce staví opatrně. Ještě neví, jak vysoké splátky budou a zda bude mít v příštích letech na silnice dost peněz.

Komořanský most
Most u Komořan. Foto: archiv HN.