Firmy si stěžují, že soutěž není férová. A straničtí lídři se vzácně shodují: Ta zakázka musí počkat na nové vedení pražského magistrátu. Jen pražský dopravní podnik, ovládaný nynějšími radními za ODS, trvá na svém. I přes všechny pochybnosti chce co nejdříve vybrat vítěze tendru za 3,3 miliardy.
Zakázku na namontování technologií do nového úseku trasy A pražského metra HN podrobně popsaly v minulých dnech. Včetně toho, že lídři TOP 09, ODS i ČSSD chtějí, aby se s hodnocením nabídek počkalo, až začne Praze vládnout nová koalice.
Vedení dopravního podniku ale nic takového nemá v plánu. "Nevidíme jediný racionální důvod pro spojení výběrového řízení s jakýmikoliv politickými událostmi ani nemáme v úmyslu výběrové řízení v návaznosti na politické spekulace ukončovat," uvedla mluvčí podniku Ilona Vysoudilová.
Tendr "na odchodnou"
Přitom právě političtí lídři důvod k zastavení tendru vidí. Včetně Bohuslava Svobody z ODS, jehož straničtí kolegové - mimo jiné primátor Pavel Bém, jeho zástupce Rudolf Blažek nebo Milan Richter - sedí v představenstvu podniku. Zakázka totiž byla vyhlášena tak, že nabídky musely dorazit pár týdnů před volbami. A v takových případech vzniká vždy podezření, že jde o tendr "na odchodnou" - předtím, než politici, kteří o tendru rozhodovali, odejdou z funkcí.
"Jednoznačně - ta zakázka musí počkat na novou koalici," prohlásil kandidát na primátora Bohuslav Svoboda z ODS. "Takhle velká zakázka se nemá dělat v období kolem voleb," přidal se lídr sociálních demokratů Jiří Dienstbier. A podobně mluví i Zdeněk Tůma, vítěz voleb za TOP 09.
Dopravní podnik ale tendr pozdržet nechce. Výběrová komise, v níž sedí kromě manažerů podniku také poslanec a šéf představenstva David Vodrážka z ODS a zastupitel Karel Březina z ČSSD, se poprvé sešla minulý týden. Další zasedání má naplánované na konec listopadu - a to už by prý mohla vyhlásit vítěze. O přerušení tendru do doby, než se vyjasní, kdo bude Praze vládnout, podnik neuvažuje.
"Otázkou však je, k čemu a komu bude případné pozastavení dobré, když nabídky uchazečů již byly podány a jsou hodnoceny podle objektivních kriterií, na která nemá, a doposud nikdy neměla, žádná politická vůle vliv," tvrdí mluvčí Vysoudilová.
Už dvě stížnosti
Ovšem je možné, že se tendr i přesto přeruší. HN zjistily, že Úřad pro ochranu hospodářské soutěže dostal už dvě stížnosti, aby tendr zmrazil a co nejrychleji přezkoumal, jestli je v pořádku. Jednu podala elektrotechnická firma Eltodo, druhá společnost se skryla za svého právníka. Obě ale argumentují podobně.
Stěžují si, že zakázka je ušitá pro největší hráče na trhu - například tím, že uchazeč musí mít sedmimiliardový obrat a 1000 zaměstnanců. A že na zpracování nabídek měly málo času: jen o tři dny déle než nejkratší lhůtu, jakou povoluje zákon.
Lídři chtějí vystavit stop zakázce na metro. Radní ODS tak zůstávají sami - čtěte ZDE
Ťuky, ťuk: Výstavba metra A do Motola může začít - čtěte ZDE
Dopravní podnik se samozřejmě brání, že musel nastavit přísné podmínky, protože jde o strategickou a drahou zakázku. Času prý měly firmy dost: zakázku podnik oficiálně a se všemi podrobnostmi vypsal v červenci, ale už měsíc předtím předběžně oznámil, že ji chystá. A načasování na dobu kolem voleb je podle podniku náhoda - tendr se prý chystal dva roky.
Naproti tomu politici, kteří budou vybírat vítěze, o tendru mlčí. Vodrážka ani Březina na žádost o vyjádření nereagovali.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist