Jak chce vláda šetřit na stavbě silnic a dálnic

TŘETINA DOLŮ

Státní fond dopravní infrastruktury dostal na rok 2011 o třicet miliard méně, než kolik měl letos.

MÉNĚ DÁLNIC

Ministr dopravy zastavil pro tuto chvíli tři dálniční stavby, mohl by tím ušetřit až čtyři miliardy, stovky milionů ale bude stát zakonzervování.

OCHUZENÉ SILNICE

Vít Bárta přinutil stavební firmy, aby nabídly slevy a konstrukční úpravy. Ubude tak keřů kolem dálnic či protihlukových stěn.

MARŽE NEZMĚNĚNY

Stavební firmy mají na státních zakázkách nezřídka desetiprocentní marže. Ty si ale, jak už před časem zjistily HN, nesníží.


Na severu Moravy u hranic se Slovenskem se předloni zprovoznil zatravněný most pro medvědy, vlky a rysy. Jablunkovský ekodukt vyšel stát na čtvrt miliardy. Příště už by ale mohla podobné stavby platit EU.

Aspoň s tím počítá plán vlády Petra Nečase (ODS). Premiér, kterému se nelíbí, že se by kvůli škrtům měla utlumit stavba řady silnic, proto zaúkoloval ministry dopravy a životního prostředí. Mají vymyslet, jak to zařídit, aby na takzvanou ekologickou dopravní infrastrukturu, tedy mosty pro zvěř či ploty, šlo získávat dotace ze Státního fondu životního prostředí, který přerozděluje bruselské peníze na ekologii.

"Mohlo by jít až o šest miliard během čtyř let, které by stát ušetřil a mohl za ně pokračovat ve stavbách, které byly zatím odloženy," řekl HN ministr životního prostředí Pavel Drobil (ODS). Zhruba taková částka je totiž nyní volná v operačním programu Životní prostředí pod kapitolou Podpora biodiverzity. Teoreticky by suma mohla být i vyšší, a to pokud by se místopředseda ODS Drobil rozhodl převést miliony eur z jiných projektů.

Rozhodne komise

Začátkem října už se kvůli tomu na Státním fondu životního prostředí (SFŽP) setkali vysoce postavení úředníci z ministerstev dopravy a životního prostředí, z Ředitelství silnic a dálnic či ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

"Ministerstvo dopravy předložilo SFŽP požadavky na financování stavebních objektů v úhrnné výši 28,4 mld. Kč, z toho mosty a ekodukty 15,04 mld. Kč...," stojí v zápisu ze schůzky, který mají HN k dispozici. Většina požadavků se pak ukázala jako nereálná, třeba když se žádalo, aby EU zaplatila vyčištění kolejišť.

Ekodukty pro savce ale mají podle informací HN šanci, jde přitom o investice za miliardy korun - jeden biokoridor stojí v průměru dvě stě milionů. "Musíme ale zjistit, zda nám to Evropská komise dovolí. Oficiálně totiž tyto stavby musí platit investor, tedy stát, jakožto kompenzaci za ničení přírody," vysvětlil HN jeden z účastníků jednání.

Méně peněz na povodně

Ať už se vládě podaří v Bruselu prosadit, aby evropské miliardy šly i na výstavbu ekomostů, nebo ne, čeká tyto projekty velký audit. Ministři si totiž chtějí ověřit, že jsou skutečně všechny přechody a tunýlky třeba.

"Musíme posoudit, zda nejsou například zbytečně naddimenzované nebo zda si je někdo jen nevylobboval," naznačil ministr Drobil. To se ovšem může týkat jen těch, které mají překlenout již stojící, starší vozovky. U nových silnic vycházejí požadavky na ekodukty ze zpráv EIA, které posuzují vliv stavby na životní prostředí.

Zarytější ekologové, než je Drobil, ale varují, že když půjdou evropské miliardy na mosty, nezbude na jiné investice. "Těch šest miliard ale bude chybět při úpravách parků či menších protipovodňových opatřeních," upozornil například bývalý šéf SFŽP Petr Štěpánek.