Největší kandidáti na primátora Prahy Zdeněk Tůma (TOP 09) a Bohuslav Svoboda (ODS) se v sobotu poprvé sešli při veřejné debatě. Jejím tématem bylo využití pražského veřejného prostoru a silniční doprava v hlavním městě. Žádný velký názorový střet mezi nimi se nekonal, v opozici k nim byli nejvíc Karel Březina (ČSSD) a Petra Kolínská (SZ).
Tůma například jako jediný podpořil svedení magistrály pod zem v první fázi alespoň kolem Národního muzea kvůli revitalizaci Václavského náměstí, označil to za nejsmysluplnější z existujících projektů.
"Určitě bychom se v příštích čtyřech letech na to měli podívat, ten projekt by se měl dotáhnout do konce," uvedl Tůma.
"Ten projekt je naprosto šílený," reagovala Kolínská s tím, že náklady dosáhnou 12 miliard korun za 800 metrů magistrály. Požaduje přeměnu magistrály na městský bulvár. Za své vystoupení sklidila dlouhotrvající potlesk zaplněného sálu v Základní škole Londýnská.
Podstatně skromnější aplaus následoval po Tůmově vysvětlení, že svedení magistrály pod zem nemyslel jako řešení severojižního propojení Prahy a že řešením není ani zasypání magistrály. Připustil, že je projekt finančně náročný, za klíčovou záležitost považuje dobudování okruhu kolem Prahy a zřizování záchytných parkovišť.
Ke Kolínské se připojil i Březina, podle něhož magistrála v podzemí nic neřeší. "Naší snahou by mělo být dostat auta z centra hlavního města, ne je tam velkokapacitní komunikací přivádět, ať už bude na povrchu, nebo bude zahloubena," řekl. Ve shodě s ostatními účastníky debaty uvedl, že řešením je dobudování vnitřního i vnějšího pražského okruhu a magistrálu postupně změnit na normální komunikaci.
O primátorské křeslo v Praze se za ODS utká Bohuslav Svoboda - čtěte ZDE
TOP 09 vytahuje eso. Na pražského primátora má kandidovat Zdeněk Tůma - čtěte ZDE
Reedová změnila stranický dres a chce být primátorkou Prahy - čtěte ZDE
Rovněž podle jednoho z lídrů Věcí veřejných Pavla Dobeše, který v debatě zastoupil nemocnou kandidátku na primátorku Markétu Reedovou, zavedení části magistrály do tunelu nezajišťuje omezení dopravy v centru Prahy. Podle Svobody bude otázka magistrály na stole v okamžiku, kdy bude vyřešen vnitřní okruh. Poté by mělo být vybráno definitivní řešení, které navrhnou odborníci podle dopravního vývoje v hlavním městě.
Svoboda zmínil příklad centra Kodaně, kde dvě pětiny dopravy tvoří cyklisté a třetinu hromadná doprava a zbytek doprava automobilová. "Zdá se, že toto je vrchol toho, co velké město může při té změně dopravní obsluhy udělat, to by měl být i náš cíl," uvedl Svoboda. S Tůmou se shodoval na tom, že kapacita městské hromadné dopravy v centru je na hranici možností.
Všichni debatující se více či méně přikláněli k regulaci dopravy v centru Prahy po dobudování okruhu formou zavedení mýtného, zvýšení cen za parkování nebo rozšíření zón placeného parkování. Svoboda uvedl, že v Praze je registrováno 914.224 automobilů. Reagoval tak na Dobeše, který počet pražských aut odhadl na 600.000 s tím, že Pražané musejí mít své vozy kde zaparkovat.
Aktéři debaty, kterou uspořádala iniciativa za bezpečnou, zdravou a živou Prahu Auto*Mat, také podpořili ve smyslu cílů tohoto sdružení přeměnu pražských ulic v místa skutečného společenského prostoru, k němuž mělo přispět i sobotní uzavření části Vinohrad pro automobilovou dopravu kvůli pouliční slavnosti s názvem Zažít město jinak.
Spíše opatrně se vyjadřovali k vybudování nové budovy Národní knihovny, otázkou podle nich bude nalezení vhodného prostoru a finanční zajištění.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist