Stavební povolení na stavbu mostu Oparno přes Oparenské údolí v úseku mezi Lovosicemi a Řehlovicemi na Ústecku je platné. Pražský městský soud zamítl žalobu Dětí Země - Klubu za udržitelnou dopravu na ministerstvo dopravy. Stavba je součástí dálnice D8 a proti rozsudku je možné podat ještě kasační stížnost.

Ekologové v žalobě požadovali, aby stavební povolení na most bylo zrušeno a znovu se o něm jednalo. Soudkyně Karla Cháberová však námitky sdružení posoudila jako nedůvodné.

Na dostavbu dálnice D8 přes České středohoří potřebuje Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) minimálně 30 měsíců za předpokladu, že bude mít k dispozici všechna potřebná povolení. Některá mu ale stále chybí. Původně měla být dálnice hotová na konci letošního roku, již řadu měsíců je ale jasné, že termín nelze dodržet.

Stavbě brání odvolání ekologických sdružení, především Dětí Země, proti stavebním povolením a výjimkám ze zákona o ochraně přírody. Organizace Děti Země za poslední tři roky podala proti ministerstvu dopravy kvůli stavbě dálnice D8 devět žalob. Soudy už žalobám čtyřikrát vyhověly, zbývajících pět se řeší, píše se na webu organizace.Dvě žaloby pak soudy zamítly.

VIDEO: Letecký pohled na rozestavěný most
(Zdroj: ŘSD)

 

Pro přehrávání video souborů potřebujete mít zapnutý JavaScript a nainstalovaný Flash Player.

Náměstek ministra dopravy Tomáš Kaas v online rozhovoru pro server Ekonom.cz řekl, že vzhledem k soudním sporům a k těžko odhadnutelné délce jejich trvání nelze s jistotou stanovit konečný termín. Odhaduje ho na roky 2012 či 2013. Ministerstvo dopravy minulý týden oznámilo, že i přes problémy s nedostatkem financí se stavba této dálnice nezastaví.

Unikátní projekt

Samotný most u obce Opárno v severních Čechách, který převede dálnici D8 přes přísně chráněné Oparenské údolí, je stavebně unikátní projekt. Protože oblast Oparenského údolí patří k přísně chráněným lokalitám, byla projektanty navržena konstrukce překlenující údolí bez nutnosti stavebního zásahu.

Most se stavěl pomocí unikátní technologie, kdy se staví vše shora, aby ekosystém v chráněném území pod mostem nebyl porušen. V údolí také byla vytvořena ochranná konstrukce, která zastřešuje železniční trať vedoucí údolím.

Stavba dálničního mostu proto probíhá po dvou nezávislých mostních konstrukcích, které jsou navrženy jako železobetonové obloukové mosty o rozpětí 135 m se spolupůsobící podélně předpjatou deskovou mostovkou ve tvaru dvoutrámu.

Takto velké železobetonové obloukové mosty jsou v Česku naprosto neobvyklé a most Oparno bude mezi nimi druhý největší. O 15 m větší rozpětí má už jen Podolský most přes Orlík, který se stavěl před 70 lety.

most u obce Oparno

 

most u obce Oparno

most u obce Oparno

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist