Podle stavebního inženýra a statika Václava Jandáčka je špatně, že Praha v minulosti rozhodlo, že komunikace dálničního typu povedou v těsné blízkosti samotné památkové rezervace. To je podle něj chyba, která souvisí s tunelem Blanka.

"Tunel Blanka byl navržen v těsném kontaktu s památkovou rezervací a v některých místech prochází i pod její hranicí. Těsné ovinutí historického jádra bylo založeno už stavbou Strahovského tunelu," řekl ČTK Jandáček.

Chybí okruh u Suchdola

Podle něj tunelový komplex Blanka ještě pevněji připoutává dálnici do vzdálenosti několika stovek metrů od nejkrásnějších míst Hradčan a Pražského hradu.

Podle Jandáčka je chybou také to, že nebyl dříve postaven vnější pražský okruh kolem Suchdola, který by z míst, kudy povede tunel Blanka, odvedl velkou část dopravy.

"Rezignace na vnější okruh přivede do tunelu ještě více automobilů, pro které je třeba zřídit výjezdy a vjezdy v hustém uspořádání, což vyvolává volbu trasy s malou výškou nadloží," uvedl Jandáček.

Vnější okruh ale na rozdíl od Blanky financuje stát, takže Praha může stavbu těžko ovlivnit. Navíc proti stavbě dlouhodobě bojují místní obyvatelé, záměr už několikrát napadli u soudu.

První chybovali politici

Pražský primátor Pavel Bém (ODS) kvůli propadu tunelu podal trestní oznámení na neznámého pachatele. Jandáček ale upozorňuje na to, že za prvotním rozhodnutím byli politici. "Výkřiky pražských politiků mají dnes zastřít špatná rozhodnutí v minulosti. Lidé bez jakéhokoliv technického vzdělání pomlouvají práci techniků a hledají zde viníky," konstatoval Jandáček.

Bém ale už dříve v médiích jakoukoli politickou odpovědnost odmítl. Podle něj bylo rozhodnutí o stavbě tunelového komplexu Blanka správné.

Tunel Blanka se během výstavby třikrát propadl, naposledy v noci na úterý na zahradě ministerstva kultury v Praze 6. V roce 2008 se půda do tunelu sesunula dvakrát v parku Stromovka.

Český báňský úřad (ČBÚ) po posledním propadu ražbu tunelů v tomto úseku nazvaném Brusnice zakázal do doby, dokud nebude vypracován nový geologický průzkum a přepracována dokumentace k této části stavby. Příčinami sesuvu se zabývá vyšetřovací komise ČBÚ i policie.