„Petr Nečas nebo Jiří Paroubek. Váš hlas rozhodne,“ hlásá jeden z billboardů, které do předvolební kampaně nasadila ODS. Oba lídři nejsilnějších stran jsou v ní pospolu. Vlevo usměvavý sympaťák Nečas, vpravo ošklivý zamračený Paroubek.

S podobnými billboardy už ODS vyrukovala za Mirka Topolánka. Jen krásný státník Topolánek měl nad hlavou slovo „Řešení“, zatímco Paroubek s děsivým výrazem „Strašení“. Tato součást kampaně ODS je okopírovaná podle britského vzoru z voleb v roce 2005. Vlevo vítězný šéf Labour Party Tony Blair s jasným, upřeným pohledem, vpravo lídr konzervativců Michael Howard připomínající dementního stařečka. Nad nimi otázka: „Kdo chcete, aby řídil tuto zemi?“

Ukázkovou kopii zahraničního vzoru má za sebou i ČSSD. Zatímco na billboardech z roku 2005 se u bývalého německého kancléře Gerharda Schrödera skvěla slova „Kraftvoll. Mutig. Menschlich“ (Energický. Smělý. Lidský), Jiří Paroubek voličům sliboval: „Budu pracovat pro vás. Odvážně. Energicky. Lidsky.“

Sex v politice? Samozřejmě, funguje spolehlivě

Kopírování zahraničních vzorů do českých předvolebních kampaní přinesli zahraniční poradci, kteří pracují nejen pro obě nejsilnější politické strany. Volební kampaně většinou staví na velmi jednoduchých vzorech a metodách. Ty ovšem fungují.

Čím jednodušší kampaně jsou, tím lépe. Většinou je třeba útočit na ty nejzákladnější lidské pudy. Třeba strach nebo sex. Se sexuálním podtextem vyrukovala ČSSD v posledních volbách do Evropského parlamentu, kdy modelky nosily na tričkách slogan „Socdem is sexy“.

Na sexy výstřih vsadily v roce 2009 i přes svůj zralý věk německé političky Vera Lengsfeldová a Angela Merkelová, která tvrdily „máme ještě víc co nabídnout“. A na sexuální podtext vsadily političky z Věcí veřejných ve svém parodické billboardové kampani na ODS s nápisem „Kluky pusťte k vodě, volte naše holky“. Stejné političky pak nafotily i dráždivý kalendář.

Taková normální rodinka 

„Jestli něco v politice funguje zaručeně a fungovat bude, tak jsou to děti, manželka a rodina vůbec. Tohle útočí na nejnižší voličovy pudy. Politik s krásnou rodinou vysílá voliči jasný signál, že on žije slušně a hlavně zná problémy normálních lidí, kteří většinou v rodině žijí,“ říká expert na PR a politický marketing Karel Křivan.

Na rodinu vsázel Václav Klaus, kterému vždy stála po boku manželka Livie, a s vnukem se nechal vyfotit před volbami na titulní stranu časopisu Xantypa, aby ukázal, že je rodinný typ. Na rodinu vsázel i Stanislav Gross ukazující se se svou plavovlasou ženou Šárkou nebo Mirek Topolánek, kterému manželka Pavla pomáhala získat post předsedy ODS i uspět ve volbách.

K absolutnímu marketingovému využití rodiny ale zašel Jiří Paroubek. Se svou ženou a miminkem se objevil na obrovských billboardech, jeho žena vystupuje ve volebním klipu ČSSD, stejně jako se ze křtu jejich dcery stalo mediální divadlo, které režírovali Paroubkovi mediální experti. Petru Paroubkovou s dcerou se dokonce podařilo PR manažerům z Lidového domu dostat na titulní stranu dubnového vydání časopisu Maminka. Velkou část nákladu pak ČSSD zkoupila a rozdávala ženám na svých předvolebních mítincích.

Rodina byla naopak Achillovou patou nového šéfa ODS Petra Nečase, který ji dlouho tvrdošíjně odmítal ukázat. Nakonec ale pod tlakem odborníků z volebního štábu a nízkých preferencí přistoupil na kompromis, ke kterému mu pomohl před dvěma týdny sobotní magazín deníku Právo.

Nečas v něm o své rodině pohovořil, ale hlavně nechal otisknout šest let starou fotografii své spořádané rodiny. Tuhle akci zařizovala osobně jednatelka PR agentury SeenMedia Zlata Biedermannová. S nabídkou na rozhovor s novým předsedou ODS, kde by „ráda představila Petra Nečase ne jako politika, ale jako manžele, otce, atd. prostě normálního člověka,“ na konci dubna oslovila i magazín Hospodářských novin Víkend.

Proč se Jiří Paroubek načas stáhl z dosahu médií a proč na ně uvalil klatbu? Co sleduje volební stratég ČSSD Tvrdík svými slovy o NSDAP na adresu Modrého týmu? Jaké předvolební finty zaručeně fungují a jakými metodami chtějí politici získat váš hlas? Téma s názvem Navoněná předvolební zdechlina přináší páteční magazín Víkend Hospodářských novin.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist