Pořadí měst podle ČP Indexu bezpečnosti za rok 2009 (krajská města)

1. Jihlava 730,61

2. Olomouc 501,87

3. Karlovy Vary 467,81

4. Liberec 458,70

5. Pardubice 390,83

6. Brno 308,83

7. Zlín 299,24

8. Plzeň 282,12

9. Ostrava 267,62

10. Hradec Králové 224,99

11. Praha 218,65

12. Ústí nad Labem 198,52

13. České Budějovice 175,81

zdroj: Česká pojišťovna

Nejbezpečnější silnice měla z krajských měst v roce 2009 Jihlava, následována Olomoucí a Karlovými Vary. Na druhé straně žebříčku byla Praha, Ústí nad Labem a České Budějovice.  V kategorii okresních měst dopadl nejlépe Tábor, dále pak Jindřichův Hradec a Bruntál. Naopak nejnebezpečnější byly pro řidiče silnice v Klatovech, Ústí nad Orlicí a Rychnově nad Kněžnou.

Vyplývá to z žebříčku ČP Indexu bezpečnosti zpracovávaného Českou pojišťovnou. ČP monitoruje 13 krajských a 59 okresních měst ČR již pět let a na základě údajů ze statistik Policie ČR o počtech nehod s vážným nebo smrtelným zraněním dvakrát ročně sestavuje jejich žebříček bezpečnosti podle ČP Indexu.

Jeho hodnoty za loňský rok byly ještě po pololetí rekordně optimistické, kdy 11 okresních měst nemělo žádný záznam o tragické nehodě. Během zbylých šesti měsíců si však všechna pohoršila.

Mezi krajskými městy je za rok 2009 v čele po jednoroční přestávce opět Jihlava, zatímco loňský vítěz Karlovy Vary klesly na třetí místo. Poslední zůstaly České Budějovice. V dlouhodobém hodnocení za roky 2006 až 2009 zůstává Jihlava stále na prvním místě. Postavení proti roku 2008 si polepšily zejména Jihlava (2008 - 6.), Brno (2008 - 10.) a Plzeň (2008 - 12.), naopak nejvíce si pohoršila Ostrava (2008 - 3.) a také Praha (2008 - 7).

V kategorii okresních měst se pololetní krásné "vysvědčení", kdy rekordních 11 měst (Rokycany, Nymburk, Rakovník, Jindřichův Hradec, Prachatice, Domažlice, Cheb, Tachov, Rychnov na Kněžnou, Hodonín a Nový Jičín) drželo v počtu smrtelných nehod čisté konto, zopakovat nepodařilo. Na prvním místě skončil proti loňsku výrazně zlepšený Tábor, zatímco Klatovy (loni na 2. místě) spadly až na poslední místo.

V celkovém pořadí za roky 2006 - 2009 se dostaly do vedení stabilně velmi dobré Rokycany, které v obou předchozích letech byly bez záznamu nehody s usmrcením nebo těžkým zraněním. Následují je Třebíč a Tachov. Největšího meziročního zlepšení v roce 2009 dosáhly Pelhřimov, Hodonín, Tábor, Nymburk a Svitavy. Naopak největší zhoršení zaznamenaly Klatovy, Benešov, Havlíčkův Brod, Blansko, Nový Jičín, Kutná Hora a Břeclav.

Počet mrtvých na silnicích loni klesl 

ČP index vyjadřuje úroveň nehodovosti podle počtu usmrcených a těžce zraněných při nehodách v silničním provozu, a to se zvláštním důrazem na nehody zaviněné nepřiměřenou rychlostí v zastavěné oblasti, vzhledem k počtu obyvatel daných měst. Index je vychází ze statistik dopravních nehod policie a je konstruován tak, že vyšší hodnota znamená vyšší bezpečnost, tedy nižší relativní počet usmrcených a těžce zraněných.

Podle celorepublikových policejních statistik v loňském roce počet osob usmrcených při dopravních nehodách meziročně klesl o 16,1 procenta a poprvé se za posledních 20 let dostal pod hranici 900 osob. Také počet osob těžce zraněných klesl o 7,2 procenta, což je také od roku 1990 nejnižší počet. Rok od roku se však zvyšují finanční objemy způsobených majetkových škod, a to hlavně na zdravotních újmách, informoval ve čtvrtečním vydání deník Právo.